FØRSTE DESEMBER, FØRSTE ADVENT OG SKIKKELIG GOD OG JULETE VARM SJOKOLADE

Å, dere. Da er julen i gang. Jeg bare elsker det! Første desember og første advent. Ja, jeg vil kalle det første juledag. Er det flere enn meg som sitter med tidenes største smil rundt munnen? Jeg synes julen er en så utrolig koselig tid!

For å kickstarte julen og virkelig markere at det er første desember og første advent, har jeg pyntet til jul og laget meg en skikkelig god og julete kopp med varm sjokolade. Trikset her er å tilsette litt kanel og bittelitt, da mener jeg virkelig bittelitt ingefær og nellik. Det gir en mild krydret smak på kakaoen, minner litt om pepperkaker, men det tar likevel ikke over kakaosmaken. Det blir så god. Du må bare prøve denne varianten!

I oppskriften har jeg brukt havremelk. Jeg synes havremelk gir en litt mer fyldig konsistens på kakaoen. Velg den melkevarianten du liker best. Når det kommer til sjokoladesmaken, synes jeg det er godt med mye sjokolade. Jeg har brukt både kakaopulver og sjokolade, da det gir en ordentlig rundt og god smak. Vil du ha en magrere variant av kakao, dropper du sjokoladen og erstatter den med ekstra kakaopulver. Smak deg gjerne til slik at du får riktig sjokladesmak om du liker en mildere kakaosmak.

Skikkelig god og julete varm sjokolade
Til 2 kopper

5 dl melk
2 ss sukringold
3 ss kakaopulver
Ca 50 g sjokolade, kan erstattes av 1 ss kakaopulver
1 kanelstang, eventuelt ca 0,5 ts kanel
1 liten klype, ca 1/6 ts nellik
1 liten klype, ca 1/6 ts malt ingefær

Ha alle ingrediensene i en kjele.
Kok opp. La trekke i 3 -5 minutter.
Ta ut kanelstangen og hell i kopper.
Server.

Krem hører jo med til en god kopp varm sjokolade.  Jeg toppet i tillegg med marshmallows og julesukkerstenger. Så deilig! Det blir ikke stort bedre enn det. Nå er i hvert fall jeg i julestemning.

Skal du gjøre noe julete i dag som det er første desember og første advent? Uansett hva du gjør, håper du får en nydelig dag.


Kristine ♥

10 kommentarer

Siste innlegg