FRIHELG OG AVSPENNING

                                                                                                                                                                                                   Inneholder add-linker

Denne helgen har jeg langhelg. Jeg har fri fredag, lørdag og søndag. Det er ganske så deilig i grunn! I dag har jeg ingen verdens planer. I dag morges tok jeg med boken jeg leser for øyeblikket, Avspenning av Martin Bystad, ut for å lese og kose meg i solen. Apropos avspenning og denne boken. Er du ny for pusteteknikker og avspenning eller er interessert i dette, anbefaler jeg denne boken. Det er en liten og kort bork, som gir en enkel forklaring, samt forklarer hvorfor dette er viktig i hverdagen vår og dagens samfunn. Boken inneholder også noen øvelser til hvert tema. Øvelsene er veldig enkle og gjennomførbare. Selv falt jeg veldig for 4 – 7 -8 pusteteknikken som jeg faktisk gjennomførte mens jeg var ute i solen.

Jeg må også tipse om denne genseren fra IcanIwill som jeg er blitt veldig glad i. Den er super myk og behagelig i stoffet og deilig passform. Jeg gikk for den grå genseren. Grått passer jo til alt! Den finnes også i gråbeige, sort og grønn. Jeg har også på meg Scrunch tights (denne sitter så utrolig fint på rumpen), Scrunch bh og Nike sko.

Avspenning og pusteteknikker er noe jeg forsøker å bruke daglig, men som jeg ønsker å bli enda bedre på. Det er så utrolig mye forskning som viser at avspenning, enten det er i form av pusteteknikker, meditasjon, mindfulless, progressiv avspenning, autogen trening eller annet, er utrolig viktig for en god helhetlig helse. Dette er ekstremt bra stressmestning. I dagens samfunn lever vi stort sett i et høyt tempo og med mye stress. husk at stress ikke bare er når du føler deg fysisk stresset fordi du skal rekke en deadline på jobb, har en eksamen eller løper etter bussen på morgenen. Stress er også den konstante følelsen av å ikke strekke til, å ha et usunt forhol til en partner, venn eller familiemedlem, være i en jobb man ikke trives med, ha fohøye krav og foråpning til seg selv, press fra omverden, konstante inntrykk fra sosiale medier, lite søvn og så mye mer. Enten du føler deg stresset eller ikke, er det stor sannsynlighet for at du er det. Og nettopp derfor er det å få inn en form for avspenning i hverdagen så utrolig viktig.

Jeg bruker avspenning på flere måter i hverdagen min. Hver morgen gjennomfører jeg firkantpusting, som jeg har skrevet mer om her. Jeg forsøker også å gjøre rolig stretching i cirka 10 minutter 3 -4 ganger i uken. I tillegg er det å gå tur i naturen, trene og lese en god bok andre typer av mer aktiv form for avspenning som jeg finner destressende. Ettersom jeg ønsker å få inn enda mer avspnning i hverdagen, leser jeg nå boken Avspenning for åf å flere konkrete tips. 4 -7 -8 pusteteknikken som jeg brukte ute i dag, var en form for pusting jeg likte veldig godt. Det er mulig jeg bytter ut min vanlige firkantpusting på morgenen, med denne.

Ellers består min frihelg av diverse små hyggelige avtaler og mye åpen tid. Nå skal jeg på cafebesøk med en hyggelig dame. Faktisk en dame jeg aldri har møtt før face to face, men som jeg har fått god kontakt med gjennom sosiale medier. Jeg gleder meg skikkelig til å spise lunsj og bli bedre kjent. I kveld får jeg besøk av bestissen og vi skal lage noe godt til middag. Imorgen kommer Peppa, den lille skjønne huden jeg har blitt avlastningsmamma til, og vi to skal kose oss sammen til tirsdag.  Ellers blir det forhåpentligvis bra vær, mye utetid, avslapping og avspenning. Jeg skal forsøke å bruke boken og lure inn litt ekstra avspenning de neste dagene. 

Håper du får en riktig god helg. Ta vare på deg selv, gjør noe som varmer deg inn i hjerteroten og som virkelig gir deg glede. Og ikke minst, prioriter tid til litt avspenning. 


Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Hei Kristine. Synes det er viktig og riktig at du fronter avspenning og generelt helhetlig helse selv om du er en treningsblogger. Takk for at du tar opp disse temaene. God helg 🙂 Hilsen Ingrid

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg