GLUTENFRI PORSJONSPIZZA

Pizza er aldri feil. Jeg har laget en glutenfri porsjonspizza da jeg hadde lyst på pizza i til lunsj i dag. Yes, da. En real luksuslunsj! Det ble en sprø og god pizzabunn med deilig topping.

Som fyll har jeg brukt ananas, scampi og rødløk. Om du ønsker kan du naturligvis bytte det ut med andre ting som kylling, karbonadedeig, skinke, bønner, paprika, sopp, ja mulighetene er mange. Bruk det fyllet du har tilgjengelig og liker best. 

I pizzabunnen har jeg brukt glutenfri melblanding fra Møllerens. Det er en melblanding jeg er veldig glad i å bruke. Den består ene og alene av linfrømel, rismel og maisstivelsen. Jeg bruker miksen i alt fra pannekaker, rundstykker og kaker. Resultatet blir alltid bra.  Du kan bytte ut melblandingen med andre type mel som bohvete, hvetemel, speltmel eller lignende.

Glutenfri porsjonspizza

Glutenfri pizzabunn
60 g mel, jeg brukte fin melblanding fra Møllerens

1/3 ts salt
1 dl vann
1/2 ts tørrgjær

Bland sammen mel, salt og gjær. Ha i vann. Bland godt.
Tilsett eventuelt mer vann og deigen blir tørr eller mer mel om deigen blir løs.

La blandingen stå i 10 minutter. 
Legg deigklumpen på et ark bakepapir. Tykk ut deigen med hendene dine. Ha litt mel på en kjevle og kjevl bunnen flat. 
Forstek på 225 grader i 5 -6 minutter.

 

Pizzatopping
2 ss tomatpure
3 ss sukkerfri ketchup
Krydder: 1/3 ts salt, 1/3 ts pepper, 1/3 ts hvitløkspulver, 1/2 ts oregano
Ca 100 g scampi
Ananas
1/4 rødløk
Revet ost, jeg brukte parmesan og Jarlsberg

Bland sammen tomatpure, ketchup og krydder i en kopp. Smør utover den forstekte bunnen. 
Legg over scampi, og ananas og rødløk i biter. 
Strø over revet ost. 
Stek på nederste rille i ovnen på 225 grader til osten har smeltet, ca 10 minutter. 

Der har du en god porsjonspizza som passer like bra til hverdags som til helgekos. Neste gang tror jeg at jeg skal lage flere bunner, slik at jeg kan fryse dem ned. Ferdigstekte pizzabunner er jo genialt å ha i fryseren.
Da sier jeg bare god pizzatirsdag. Uansett hva kvelden bringer, pizza eller ei, håper jeg du får en fin kveld. 


Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg