GRATINERT MEKSIKANSK SØTPOTET FLATBRØD

I september laget jeg søtpotetflatbrød for første gang. Det har blitt en favoritt som jeg har laget flere ganger. I forgårs laget jeg dobbel oppskrift, så jeg hadde fire flatbrød. I går kveld brukte flatbrødet som en slags pizzabunn og laget gratinert meksikansk søtpotetflatbrød. Å så godt!

Jeg tok utgangspunktet i søtpotetflatbrødet og laget det som vanlig. Så toppet jeg det med salsa, karbonadedeig, mais, løk, ost og guacamole. Det ble et vinnermåltid! Server som en middagsrett, som snacks eller en ekstra god lunsj.

Gratinert meksikansk søtpotetflatbrød
Til 1 avlange flatbrød

Søtpotetflatbrød
Ca 150 g søtpotet
0,5 dl melk eller vann
1/3 ts salt
1 ts bakepulver
1 egg
3 ss mel, jeg brukte 1 ss havremel og 2 ss fin glutenfri melkmims.

Kok søtpotetene til de er møre. Ta så av skallet. Mos innmaten på søtpoteten sammen med egg, salt  og bakepulver. Ha i melk og mel. La røren stå i 5 minutter.
Smør så to avlange rektangler utover en bakeplate med bakepapir. Flatbrødet skal være ganske tynt, ca 0,5 -1 cm tykt.
Stek på 225 grader midt  ovnen i 15 minutter.

 

Meksikansk fyll
2 ss ketchup
3 ss salsa
150 g g karbonadedeig
2 ss tacokrydder,

1/3 paprika
1/3 løk
2 -3 ss maiskorn
Jalapenos
Revet ost

Stek karbonadedeigen raskt i en panne sammen med tacokrydder.
Smør det ferdigstekte flatbrødet med ketchup og salsa.

Del paprika og løk i biter.
Legg karbonadedeig over bunnen. Ha over paprika, løk og mais. Topp med revet ost og jalapenos.
Stek på nederste rille på 225 grader i ca 12 minutter.

Jeg toppet med hjemmelaget guacamole. Oppskriften finner du her.

Lag gjerne en stor porsjon når du først er i gang, for denne forsvinner raskt. Jeg vil tro gratinert meksikansk søtpotetflatbrød er like godt dagen etterpå også. Kald pizza er jo godt. Lag dobbel dose så har du en skikkelig god lunsj til imorgen, eventuelt middag.

Mmm… Virkelig supergodt! Skal du lage litt ekstra stas på middagen de nærmeste dagene, anbefaler jeg deg gratinert, meksikansk søtpotetflatbrød. God middag!

 

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg