GRESK KYLLING MED HUMMOS

Nei, det er ikke en skrivefeil. Jeg har skrevet hummos med O og ikke hummus med U. Rett og slett fordi jeg laget en kombinasjon av hummus og potetmos. Dette kommer til å bli en ny favoritt. Det var helt fantastisk godt!

Jeg klarte rett og slett ikke bestemme meg for om jeg ville ha potetmos eller hummus som tilbehør til middagen, så da blandet jeg de likeså godt. Jeg serverte det til ovnsbakt kylling med fetaost og oliven for en gresk vri, men hummos passer like godt som pålegg på brødskiven, som tilbehør til kjøtt eller fisk. Du må bare prøve hummos!

Gresk kylling med hummos
Til 2 personer

Gresk kylling
2 kyllingfileter
1 hvitløkfedd
Salt og pepper
1 boks cherrytomater, ca 250 g

1 god håndfull oliven, kan sløyfes
1 god håndfull fetaost
½ sitron

Hummos
3 -4 poteter, ca 400 g
1 boks kikerter
½ sitron
1 hvitløksfedd
½ ts salt
½ ts spisskummin
1 ss tahini, kan sløyfes

Start med kyllingen. Salt og pepre kyllingfiletene. Legg de i en form sammen med cherrytomater. Finhakk hvitløk og strø det over.  Legg over oliven og fetaost. Press over saften fra sitronen.
Sett formen i ovnen. Jeg foretrekker å steke på lav temperatur over lengre tid. Da blir kyllingen supersaftig. Jeg stekte på 125 grader i 35 minutter, til steketermometeret viste 65 grader. Du kan også steke på høyere temperatur, for eksempel 180 grader i ca 20 minutter.

Mens kyllingen steker lager du hummos.
Skrell og kutt potetene i grove biter. Ha de i en kjele. Kok opp og kok til potetene er møre. Hell så av vannet. Ha kikerter, hvitløk, saften fra sitronen, salt, pepper, spisskummin og tahini over i kjelen med potetene. Mos med en stavmikser.

Server.

Jeg anbefaler å lage en stor porsjon med hummos når du først er i gang. Den vil holde seg 3 -4 dager i kjøleskapet og smaker like godt kald som varm. Genial restemat rett og slett.

Hos meg blir det soleklart hummos snart igjen. Håper du også lar deg friste og at du får en ny favoritt.

 

Kristine  ♥

9 kommentarer
    1. Laget til middag må i kveld. Soleklar ny favoritt. Digg. Lillemann likte hummos også. Her tror jeg du skaper en ny trend 😀

    2. Mmm! Det skal prøves! Takk for nok en nyyydens oppskrift, fine deg! 😀 Nå kom jeg på at jeg lagde kidneybønnepålegg en gang! Det var sykt godt! Så den oppskriften må jeg finne igjen! Klem! <3

    3. Å så godt, det må definitivt prøves!
      Jeg har hatt helt dilla på hummus med kokt søtpotet for tiden, og spiser det som pålegg hver dag, det anbefales også!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg