GRILLET TACO

Grillsesongen er i full sving. Jeg virkelig elsker å grille! I fjor kjøpte jeg meg en grill og jeg tror jeg må si at det var årets beste kjøp. Den blir virkelig hyppig brukt. Jeg har til og med brukt den noen ganger i vinter, selv om den for det meste har stått urørt. Nå i mai derimot, har grillet fått kjørt seg igjen.

I går laget jeg grillet taco. Dette var virkelig supergodt! Grillet taco kan selvfølgelig lages på mange måter. Jeg gikk for marinert svinekjøtt, mangosalsa, spicy salsa, guacamole, grillet rødløk, gul paprika og rød paprika, maiskolber, frisk salat, nachos, totillalefser og lime. En real festmiddag som både jeg og middagsselskapet var veldig fornøyd med. Vil du lage en ekstra god taco, anbefaler jeg den her.

Grillet taco

Tacokjøtt
Svin, eventuelt kylling
Tacokrydder, hjemmelaget eller ferdigkjøpt. Oppskrift på hjemmelaget finner du her
Lime

Press limesaft over kjøttet og trykk tacokrydderet godt inn i kjøttstykkene. 
Grill på direkte varme i 1 -2 minutter på hver side. Eventuelt stek i en panne på medium varme i 2 -4 minutter.
Skjær i skiver.

Guacamole
1 avokado
1/3 rødløk
1 hvitløksfedd
Ønsket mengde korianer

1/2 chili
1/2 lime
1/4 ts salt
1/4 ts pepper

Finhakk chili og hvitløk, og skjær rødløken i små terninger. Mos avokadoen og ha i grønnsakene, saften fra limen, samt salt og pepper.
Oppbevar i kjøleskapet eller server med en gang.

 

Mangosalsa
1 mango, helst godt moden
Litt vårløk, kan sløyfes
1 cm chili
1 hvitløksfedd
Koriander
1/2 lime

Kutt mango i terninger. Finhakk vårløk, koriander, chili og hvitløk.
Bland sammen alle ingrediensene og press over limesaft.
La stå og godgjøre seg til resten av middagen er klar.
Oppbevar i kjøleskapet om ikke alt blir spist opp. 

 

Spicy salsa
3 tomater 
3 cm chili, smak deg til 
2 hvitsløksfedd 
ca 1/4 gul løk 
Koriander etter smak
Saften av 1 lime
1/3 ts salt
1/3 ts pepper
1/2 ts spisskummen

Del tomatene grovt. Ha så alle ingrediensene i en foodprosessor eller lignende. Kjør til salsa.
Eventuelt kan du også finhakke alle ingrediensene og blande de sammen i en bolle. 
Oppbevar i kjøleskapet eller server med en gang.

 

Tilbehør
Maiskolber
Rødløk
Gul og rød paprika
Salatblader
Salt og pepper
Lime
Natchos
Tortillalefser

Del rødløk i skiver og paprika i stenger. Grill, eventuelt stek i en panne, til grønnsakene har blitt møre. 
Maisen grilles til den har fått farge.
Varm tortillalefsene etter anvisning. 
Server alt og nyt!

 

Du trenger naturligvis ikke lage alt tilbehøret. Vi gikk bare all in, da vi ville ha noe ekstra godt. Du kan for eksempel bare lage tacokjøttet og guacamole. Det blir også godt i tortillas. Har du ikke grill, kan du steke både grønnsakene og kjøttet i en panne. 

Håper du lar deg friste og slår til med en tacofest. Fortsatt god søndag!

 

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg