HAR JEG LYST PÅ DET – NOEN RÅD OM GODIS OG KAKER

                                                                                                                                                                                        Inneholder add-linker

God søndagskveld. Jeg har akkurat sittet i sofaen med Netflix og Ben & Jerrys. Det fikk meg til å gruble litt over dette med godis og kaker. Spørsmål om godis, is og kaker, får jeg stadig. Enten er det spørsmål som ‘spiser du aldri noe usunt?’ eller så er det spørsmål som ‘hvordan kan du fremme en sunn livsstil og fortsatt spise sukker?’ og ‘hvordan kan du være tynn og likevel spise usunne ting’?. Uansett hva jeg viser og gjør, blir det aldri riktig. Det er i grunn helt greit. Vi er alle forskjellige med forskjellige meninger og behov. At min vei her i livet er riktig for alle, er aldri noe jeg kommer til å påstå eller tro. Likevel liker jeg å dele min erfaringer og mine råd. i håp om at min lærdom kan være nyttig for noen andre.

Disse bildene er fra i i kveld. Etter middag følte jeg skikkelig for is og tok frem en Ben&Jerrys. Da det da iskos i sofaen. Jeg har på meg Chill out bukseChill out hoodie og Essential sports bh. Disse plaggene er så behagelige og ikke minst fine. Jeg kan love deg det var høy kosefaktor!

Jeg har vært der hvor jeg nektet meg selv noe usunt over lengre tid, altså et års tid. Hvor jeg knapt spiste karbohydrater og alt av godteri, kaker og potetgull var bannlyst. Jeg har også vært der at jeg har overspist. Hvor jeg spiste absolutt alt jeg kom over. Det begynte med en sjokoladebit, men endte med at jeg spiste hele sjokoladeplaten, for så å spise en hel boks is som jeg fant i fryseren, gå i kjøkkenskapet og finne potetgull og kjeks og til slutt ha spist så mye at magen stod ut som en ballong og jeg hadde såpass vondt at jeg ikke kunne bevege meg. Jeg har altså erfart flere aspekter av dette med mat og godis. Det tok meg mange år og mye mentalt arbeid for å finne den såkalte balansen. Jeg føler nå at jeg har funnet min balanse. Jeg vet det er mange som sliter med dette, enten i den ene enden av skalaen ved at de nekter seg selv ting eller dår dårlig samvittighet, eller at de er i den andre enden, hvor en ikke klarer å stoppe når man først tar en bit og sliter med overspising. Derfor vil jeg komme med noen råd om godis og kaker. Jeg må også poengtere at dette er min vei og min balanse, og det betyr ikke nødvendigvis at det er helt riktig for deg. 

I dag har jeg ingen regler om potetgull, godis, kaker og lignende. Jeg har lagt vekk alt om nei-mat og ja-mat, og ordet usunt finnes ikke i mitt vokabular. Det som er alfa omega for meg om jeg skal spise godis og lignende, er om jeg har lyst på eller ikke. Jeg bryr meg ikke om det er lørdagskveld, 17 mai, bursdag, vaffelfredag, eller om det er en helt vanlig tirsdag. Det som er viktig for meg, er om jeg har lyst til å spise den aktuelle godsaken eller ikke. Jeg kan fint takke nei til kake i en bursdag om jeg ikke synes det er fristene. Samtidig kan jeg kjøpe meg en is en onsdag formiddag om jeg føler for det. Jeg lytter til kroppen og signalene den gir. Ikke minst har jeg lagt vekk alt press fra andre. Jeg gjør det som føles riktig for meg. Du må ikke ta en vaffel på vaffelfredagen fordi du føler at du må. Har du lyst på? Ja, vel. Ta en vaffelplate, spis og kos deg. Har du ikke lyst på, takk pent nei. Om dine kolleger ser rart på deg. Hva så? Du skal gjøre det som er riktig for deg, ikke dem. 

Noe som også kan være verdt å tenke på, er hvorfor du har lyst på det du har lyst på. Er du stresset? Har du spist lite? Er du lei deg? Kjeder du deg? Hva er årsaken? Om du har lyst på noe ekstra godt fordi du er ensom, trist, stresset eller noe som har med dine følelser, forsøk å heller finne en måte å takle følelsene dine fremfor å døye de med mat. Kommer derimot lysten fra magen, så spis og kos deg. Ofte kan sug etter en spesifikk matvare eller noe ekstra godt, være at vi søker en form for trøst eller trygghet. Mat vil aldri hjelpe i lengden mot dette suget.

Skal du først unne deg noe ekstra godt, skal det være fordi du har lyst på det og fordi du virkelig skal kose deg. Ikke av andre årsaker. Og da skal du også klare å legge bort dårlig samvittighet.  Du skal tross alt kose deg! <
God søndag fra meg og iskremen min!

 

Kristine  ♥

7 kommentarer
    1. Beate
      Word. Det er en vanskelig å finne sin egen balanse. Spesielt i dagens samfunn når vi får så mange tips og råd overalt. Men en må øve, øve, øve og så finner man sin vei. Høres ut som du har funnet din vei også. Så godt å høre. Mat, trening og livet <3 Hihi… God klem og tusen takk for hyggelige ord <3 Du er best 🙂

    2. Veldig bra innlegg. Er så lei at alle kommenterer andre som spiser mye eller lite. Bry deg mer om deg selv og mindre om andre!!!

    3. Det skulle stå fornuftige, næringsrike middager og generelt måltider gjennom hele uka… 😉

    4. Jeg er SÅ enig! Det handler om å finne sin egen balanse! Drit i kommentarer fra andre. Jeg har også vært der du var… Men i de siste 3 årene har jeg funnet en skikkelig god balanse for MEG, og jeg digger det! 😀 Jeg er også slank, trener mye, og spiser myyye! 😉 Og mange lurer på hva min “oppskrift/fasit” er. Men i og med at alle middagene mine i uken er fornuftige og næringsrike, er det også rom for kos! Du er god, Kristine! Elsker at du deler så mye fornuftig! En skikkelig god influenser er du! Klem! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg