HJEMMELAGET BALIGRYTE MED LAKS

Baligryte  fra Toro er en middag som er kjent for mange. Jeg har kopiert denne posemiddagen og kommet frem til en sunn og kjempe god baligryte med laks og ananas! Hjemmelaget baligryte inneholder mer smak og mye mer næring enn den ferdigkjøpte varianten. Og det tar ikke mer en rundt tjue minutter før maten er klar. Gryten er mild og kremet med smak av karri, laks og ananas. Den er skikkelig god!

Hjemmelaget baligryte med laks

500 g laksefilet
2 hvitløksfedd
1 cm chili
1 rødløk
1 paprika
2 gulrøtter

1 håndfull sukkererter
1 ss karri 
1 ts salt
1/2 ts pepper
250 g ananas
1 boks kokosmelk
2 dl fiskekraft, eventuelt 1 buljongterning og 2 dl vann
2 ts maizena + 2 ts vann

Kutt løk i terninger, gulrot, sukkererter og paprika og ananas i biter. 
Finhakk hvitløk og chili.
Stek løken raskt i en gryte på høy varme sammen med chili og hvitløk, til løken blir blank. Ha i krydder, gulrot, paprika, kokosmelk og fiskekraft. 
Kok opp. Rør maizena ut i kaldt vann og ha over i gryten. La koke 5 minutter. 
Skjær laksen i biter. Ha over i gryten. La koke i 4 -6 minutter avhengig av størrelsen på laksebitene. 
Tilsett sukkererter og ananas i biter. 
Spis!

Server gjerne med en frisk salat, samt kokt ris, potet eller lignende. Jeg har servert gryten med frisk spinat, lime og polarbrød gratinert med ost. 
For å variere gryten, kan laksefilet byttes ut med kylling, svin eller biffstrimler. Ananas kan du bytte ut med andre typer frukt som mango eller eple. 

En skikkelig smakfull og god hverdagsgryte med masse næring. 
Håper det smaker!

 

Kristine ♥

12 kommentarer
    1. Madelene
      Jeg får det opp sånn jeg også ser jeg. Har ikke sjekket det før du nevnte det. Jeg er usikker på om jeg får gjort noe med det, men skal høre med blogg.no 🙂

    2. Det er noe litt rart med kommentarfeltet her, eller rettere sagt rekkefølgen på kommentarene. Din kommentar og svar til Astrid kommer øverst, mens hennes spørsmål kommer helt nederst. Er det kun jeg som ser det slik? Litt vanskelig å lese gjennom svarene da 🙁

    3. Denne oppskriften passet perfekt idag, tusen takk 😀 Så utrolig godt ut – du er flink!

    4. Baligryte var favoritt middagen min som liten. Har ikke spist den på mange år. Tror jammen jeg m prøve denne oppskriften 🙂 Takk for inspirasjon Kristine 🙂

    5. Er det ikke gulrot og sukkererter også i oppskriften? Synes jeg ser det på bildet, men ser ikke at det står noe sted? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg