HJEMMELAGET BURGER MED JUKSEBURGERBRØD

Det blir ikke så mye julemat her i gården. Jeg er ikke kjempe glad i verken ribbe eller pinnekjøtt. Lillejulaften, julaften og i romjulen, spiser jeg riktignok dette, da det er det jeg forbinder med jul. Ellers i desember blir det stort sett annen mat. Som i dag hvor jeg laget hjemmelaget burger med juksebrød. Det passer jo utmerket på en fredag!

Juksebrødene ble rett og slett til da jeg trodde jeg hadde hamburgerbrød i fryseren. Noe jeg ikke hadde. Dermed måtte jeg improvisere. Og resultatet ble overraskende bra. Lette og luftige hamburgerbrød som ikke trenger heving. Disse juksebrødene kan forøvrig også fungere som brødskiver med pålegg..

Hjemmelaget burger med juksebrød
Til 3 burgere

Burger
400 g Karbonadedeig
Salt og pepper

Hjemmelaget juksebrød
2 egg
0,5 dl væske
3 ss kesam, kan byttes ut med yoghurt eller vann
2 dl havremel
1 ts bakepulver
1/4 ts salt

Valgfritt tilbehør, jeg har brukt:
Egg
Ketchup 

Creme fraiche
Ost, her har jeg brukt jarlsberg

Sulteagurk
Salat og tomat

Start med jukseburgerbrødene. 
Skill eggehviten fra eggeplommen. Bland plommen med væske, kesam, havremel, bakepulver og salt. Stivpisk eggehviten. Bland så forsiktig eggeplommeblandingen inn i de stivpiskede eggehvitene.
Form 6 topper som brød på en bakeplate. Her brukte jeg to spiseskjeer. 

Stek på 175 grader i 20 -25 minutter. 

Lag burgerne. Form tre burgere med hendene dine. Ha på salt og pepper på begge sider.
Stek i en panne på middels varme i 2 -4 minutter på hver side avhengig av hvor godt stekt du vil ha burgerne.
Legg på en skive tomat og et par skiver ost de siste 2 minuttene. Ha over lokk, slik at osten smelter. 

Stek egg om du ønsker egg på burgerne. 
Kutt grønnsakene i skiver. 
Smør et juksebrød med ketchup og creme fraiche. Ha over salat, tomat og rødløk. Legg så over burger og egg, før du topper med nok et juksebrød. 

Vil du har mer julepreg på burgerne  kan du ha litt nellik- og ingefærkrydder i burgerbrødene og bytte ut ketchup med sennep, samt ha sylteagurk og rødkål som topping. Det testet jeg i fjord og det blir en skikkelig god juleburger. 
God burgermiddag, sier jeg da!

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Spennende brødoppskrift. Får vondt i magen av vanlig brød så jeg skal teste den 🙂 God helg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg