HJEMMELAGET FISKEGRATENG MED POTET

Fiskegrateng er en klassiker som ofte faller i smak hos både liten og stor. Som liten fikk jeg oftest en ferdig variant. Etter at jeg flyttet ut hjemmefra for snart sytten år siden (phu, nå følte jeg meg brått gammel), har jeg faktisk ikke kjøpt fiskegrateng en eneste gang. Derimot lager jeg det av og til. Hjemmelaget fiskegrateng er jo så utrolig godt. Og også enklere enn man skulle tro. 

Denne gangen laget jeg hjemmelaget fiskegrateng med potet. Jeg har fortsatt ikke funnet en glutenfri makaroni som jeg virkelig synes smaker godt (ettersom jeg har cøliaki, må jeg ha glutenfritt). Derfor bestemte jeg meg rett og slett for å bytte ut makaronien med potet. Det ble skikkelig godt! Poteter inneholder også mer fiber, vitaminer og mineraler enn makaroni, så her får du også mer næring på kjøpet. 

Hjemmelaget fiskegrateng med potet
Til 4 porsjoner

700 -800 g fisk, jeg brukte sei
Ca 1,5 kg poteter
1 purre
2 egg
8 dl melk
2 ss smør
2 ss mel, jeg brukte rismel
1 ts dijonsennep
1 ts muskatnøtt
1 ts salt
1/3 ts pepper
Revet parmesan, valgfritt

Del potetene i terninger. Kok dem i 4 -5 minutter til de er lett møre. De skal fortsatt ha litt motstand i seg. 
Del fisk i terninger. Del purre i skiver. 
Smelt smøret i en kjele. Ha i mel. Tilsett så melk, litt og litt, mens du stadig rører slik at du får en klumpfri saus. Ha i dijonsennep og muskattnøtt. Kok opp og la koke i 3 -4 minutter til sausen begynner å tykne. Ta så kjelen av platen og rør ned ett og ett egg mens du rører godt underveis. 
Legg fisk, purre og poteter i en form. Hell over sausen. Bland alt godt med en sleiv. 
Ha over revet parmesan om du ønsker det. Det er ikke nødnveidg, men gjør fiskegratengen ekstra god.
Stek på 200 grader i 35 – 40 minutter. 

Hjemmelaget fiskegrateng med potet serverte jeg med en enkel råkostsalat av revet gulrot, olivenolje, sitron, salt og pepper. Så utrolig godt. Jeg er glad jeg har rester til i morgen!

 

Kristine ♥

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg