HJEMMEØKT MED VEKTVEST – ELLER UTEN

                                                                                                                                                                                      Inneholder add-linker

Denne uken satte jeg meg et mål om å trene fire treningsøkter. I dag hadde jeg økt nummer to. Det ble en hjemmeøkt med vektvest. En skikkelig svettefest! Økten kan naturligvis gjøres uten vektvest også, men den blir enda tyngre og mer utfordrende med noen kilo ekstra på kroppen.

Knebøy.

Dette er en kondisjonsøkt hvor du selv velger intensiteten. Du skal igjennom 10 øvelser hvor repetisjonsantallet faller fra 100 og ned til 10. Hvor lang tid du bruker på treningsøkten, er helt opp til deg. Jeg måtte stoppe opp, ta en pause, samt puste og pese litt underveis. Ta pauser når du trenger det, men forsøk å utfordre og press deg sev, slik at du holder intensiteten og pulsen oppe. Ved å bruke vektvest blir økten enda tyngre. Jeg tok riktignok av vektvesten når jeg gjorde sit ups, burpees og gående planke. Denne vektvesten var litt stor for meg, så det ble veldig ubehagelig å klønete å ha den på under disse øvelsene. Jeg må rett og slett bytte størrelsen på vektvesten. Det geniale med vektvest er riktignok at du selv velger hvor tung den er. I denne vektvesten kan du ha alt fora 0 -30 kilo i den. I dag hadde jeg 12 kilo. Du får også vektvester med mulighet til å ha i 20 kilo som denne vektvesten, eller med mulighet til å ha 10 kilo slik som denne vektvesten

Utfall.

Hjemmeøkt med vektvest – eller uten

100 knebøy
90 hip thrust
80 sit ups
70 stjernehopp
60 høye kneløft
50 froskehopp
40 push ups
30 utfall
20 burpees
10 gående planke

Du gjennomfører altså først 100 knebøy, så går rett videre til 90 hip thrust, deretter direkte til sit ups og gjør 80 repetisjoner av sit ups, osv. Føler du at du må ta en pause under en øvelse eller mellom øvelsene, gjør du det. Du må ikke ta 100 knebøy sammenhengende. Her kan du ta 20, så 16, så 15, osv, så lenge du tilslutt gjennomfører 100 repetisjoner. Ta utgangspunkt i deg selv, ditt utgangspunkt og din dagsform. Så lenge du gjør ditt beste, er det det som betyr noe.

Bupree.

Håper du får opp pulsen og har det moro med hjemmeøkten. Det hadde i hvert fall jeg….selv om jeg nå er glad for at økten er over. For det var faktisk ganske tungt!
God trening!

 

Kristine ♥

10 kommentarer
    1. Andrea
      Jeg er ingen vektvest ekspert. Jeg hadde nok fordelt det litt overalt, men jeg er usikker på hva som er det mest riktige å gjøre. Jeg ville sjekket abilica sin hjemmeside 🙂

    2. Hei Kristine! Har akkurat gått til innkjøp av en 20kg vektvest (Abilica power) og siden jeg er nybegynner ønsker jeg å begynne med en lavere vekt. Bør man fjerne vektposene nederst på vesten først eller har du noen tips til hvordan man bør fordele vektposene på vesten? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg