HVA BETYR TRENING FOR DEG?

I dag åpnet treningssentrene her jeg bor. Jeg hadde min første crossfit time på evigheter. Det var helt fantastisk deilig! Og riktignok også litt tungt. Jeg er ikke i den samme fysiske formen som jeg var før lockdown. Likevel føltes det magisk å være tilbake. Trening er magi for min psyke og sjel!

Nå som treningssentrene er åpne igjen de fleste steder i landet, vil jeg at du spør deg selv dette spørsmålet. Hva betyr trening for deg? Eller rettere sagt, hva betyr trening for akkurat meg? 

For min del har stengte treningssenteret virkelig gjort at jeg har innsett hvor utrolig viktig trening er for meg, og virkelig hvorfor jeg trener. Mange av dere som kjenner til min historie, vet at trening var tvang i ungdomsårene. Det handlet ene og alene om vekt og kropp, og var noe jeg måtte gjøre, ikke noe jeg hadde lyst til å gjøre. Jeg hadde et usunt forhold til trening. På denne tiden var også mitt forhold til meg selv og kroppen min svært usunt. Alt i alt, bunnet det mye ut i en vanskelig livssituasjon med en syk mor, dårlig selvfølelse og følelsen av å ikke strekke til. De senere årene har dette heldigvis snudd totalt og jeg har virkelig funnet treningsgleden. Jeg har vist at trening er viktig for meg, både fysisk og psykisk, men jeg viste faktisk ikke at det var viktig for meg som jeg har innsett under lockdown. 

Trening er virkelig min psykolog! Jeg er en grubler. En som tenker alt for mye, og som lett kan tenke meg selv ned i en mørk grop. Jeg er også en som blir fort stresset og urolig innvendig. Trening har vært mitt sted å få dette ut. Et sted hvor jeg kobler totalt av, hvor jeg kan være meg selv fult og helt, hvor jeg får sortert tankene, ryddet opp i bekymringene og fjernet stresset. Jeg vil si jeg har trent meg til god psykisk helse, et smil om munnen og en glad sjel.

Nå som sentrene har vært stengt har jeg kjent på hvor viktig denne “psykologtimen” er for meg. Selv om jeg har bedrevet noe hjemmetrening og vært ute i naturen, har jeg opplevd at dette ikke gir meg samme effekten. Jeg har sovet dårligere, følt meg mer urolig, jeg har opplevd at jeg svarer de rundt meg på en mer negativ og aggressiv måte, at jeg ikke lenger er like positiv og ikke smiler like mye, at jeg fort kan ligge en hel kveld i sofaen og gomle på sjokolade, og en rekke andre ting som ikke er helt meg. Livet har rett og slett har føltes litt kjipere og litt mindre meningsfylt. 
Med disse erfaringene har jeg virkelig skjønt hva trening betyr for meg. At det er noe jeg må ha for å føle meg bra og for å være den beste versjonen av meg. Jeg tror også det har gjort at jeg har funnet en helt ny type treningsglede og motivasjon som jeg vil ta med meg i lang tid fremover. Og herlighet som jeg gleder meg til å trene jevnlig på senter igjen! Jeg har ikke ord. Jeg er evig takknemlig for at sentrene nå åpner her jeg bor og jeg håper de snart åpner i Oslo og resten av Norge også.  Trening er så uhyre viktig for både fysisk og psykisk helse. 

Hva betyr trening for deg?

 

Kristine ♥

10 kommentarer
    1. For to år siden hata jeg trening. Var bare opptatt av utseende og at kroppen min skulle bli tynn og trent. Når jeg la det bort og heller fokuserte på andre ting som å bli sterkere har jeg fått et nytt syn på trening. Nå skjønner jeg hva trenings glede er. Det gjorde jeg ikke før <3

    2. Kunne ikke vært mer enig! Trening handler om så mye mer enn fysisk helse og kropp. Trening på senter har vært en rutine i mange år, og har bidratt til at jeg har kommet meg gjennom dagene også når hodet ikke har vært på plass. Gode treningsrutiner er rett og slett et uerstattelig tiltak for å ivareta psykisk helse <3

    3. Du har hjulpet meg mye å finne en sann treningsglede. Å liksom fokusere på følelsen og det positive og ikke på kroppen. Nå betyr trening for meg at jeg har det bra ♥ Takk ♥

    4. Har det på akkurat samme måte! Uten trening, hadde psyken min vært dårligere, det er jeg ganske overbevist om. Det betyr SÅÅÅ mye! Godt å høre at du kan dra på treningssenter igjen! Hurra!!! 😀 Ha en god helg, fine deg! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg