HVA ER VIKTIG FOR DEG?

Ja, hva er egentlig viktig for deg? I disse tider tenker jeg det er ekstra viktig å spørre seg selv om dette. Vi står hvert øyeblikk ovenfor et nytt år, hvor mange setter mål og nyttårsforsett. Jeg er positivt innstilt på at vi setter oss mål. Vi mennesker trenger å utvikle oss for å ha det bra. Men nyttårsforsett og mål som er dårlig gjennomtenkt, er jeg ikke for. De aller fleste misslykkes med sine forsetter. Det gjør igjen at personen ofte føler seg mislykket og det tærer på selvfølelsen. For å at du skal sette deg gode mål eller om du bare vil ha det godt her i livet, må du vite hva som er viktig for deg.

De aller fleste av oss har en diffus følelse av hva som er viktig. Men de færreste har en hverdag som gjenspeiler dette. Bruker du litt tid til å tenke på, og også gjerne skrive ned, hva som er viktig for deg, er det enklere å ta valg i hverdagen som gjenspeiler det som er viktig. 

Vet du hva som er viktig for deg, er det mye enklere å ta valg i hverdagen. For meg for eksempel, er god helse viktig. Familie er en annen ting. Det faktum at jeg vet at dette er viktig for meg, gjør at det er enklere å si nei hvis jeg blir spurt om å jobbe ekstra, hvis det er slik at jeg kjenner at det som gjør godt for meg er hvile og ha fri. En annen ting er at jeg prioriterer mye tid med familien, fremfor andre ting. Fordi det er viktig for meg. 

Hvis helse er blant topp tre på hva som er viktig for deg, blir det enklere å takke nei til den skolebollen på en tirsdag når du egentlig ikke har lyst på, eller komme deg ut på en joggetur selv om sofaen frister mest. Miljø, venner, familie, kollegaer, sjefen, eller noe helt annet, vil sørge for at du ikke tar valg som er gode for deg, om du ikke har en tydelig formening over hva som er viktig. Finner du ut hva som virkelig er viktig for deg, kan du også prioritere bort det som ikke er så viktig.

Skal jeg ta meg som eksempel igjen, vet jeg at jeg er en person som sier alt for mye ja. Jeg er en såkalt people pleaser som kan være alt for opptatt av å gjøre alle andre til lags. Dette er noe jeg har jobbet mye med i år og som jeg tørr påstå at jeg har blitt mye bedre på. Tidligere klarte jeg ikke si nei om jeg ble spurt om å jobbe ekstra. Eller når noen venninner spurte om jeg ville være med ut på byen, mens jeg egentlig ville ha en rolig fredagskveld. Når jeg tok et oppgjør med meg selv i januar, da jeg lå på sykehuset og ventet med tilbakemelding på om jeg hadde kreft eller ikke, gikk jeg dypt i meg selv. Jeg skrev ned hva som virkelig er viktig for meg. Hva jeg verdsetter høyst i mitt liv og hva jeg virkelig vil prioritere. Det har gjort at jeg nå stort sett alltid klarer å ta valg som føles riktig for meg. Og det føles utrolig godt!

Finn ut hva som er viktig for deg. Da får du prioritert dette i livet ditt. Du vil leve mer i akkord med deg selv og få et langt bedre liv. Godt nytt år dere. 

 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Beate
      Jammen godt vi blir klokere med alderen. Godt du også har endret deg. Du må jo ta vare på deg selv. Godt nyttår kjære deg og god klem <3

    2. Har akkurat gjort denne oppgaven. Skrev det ned. Jeg ble sjokkert. Det var litt skummelt liksom. For jeg lever ikke etter meg selv.

    3. Blei sittande å gruble på det her. Et ganske vanskelig spørsmål egentlig. For mæ var det enkelere å spørre hva som ikke er viktig for meg. Da fant æ også kva som e viktig.

    4. Jeg var også akkurat sånn før. Gjorde alt for at andre skulle bli fornøyd, og satte meg selv sist… Utrolig trist egentlig! Men det har jeg endret de siste årene, og det føles så mye bedre! Godt nyttår, fine, gode deg! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg