HVA SKAL JEG SPISE?

                                                                                                                                                                                             Inneholder add-linker

Et ofte spurt spørsmål er hvor mange kalorier jeg spiser og hva man skal spise for å komme i bedre form.

Først og fremst, jeg teller ikke kalorier og jeg vet ikke hvor mange gram proteiner, karbohydrater og fett jeg får i meg. Ingen formel eller diettkalkulator kan vite nøyaktig hvor mange kalorier du trenger daglig. Det vil variere fra dag til dag og er avhengig av en rekke faktorer som kjønn, vekt, høyde, muskelmasse, aktivitetsnivå, stress, hvor du er i syklusen din (altså menstruasjon), alder, og en hel del annet. Dessuten er vi alle forskjellige, med forskjellig behov og preferanser.

Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ikke aner hva som er optimalt å spise. Og det er det faktisk ingen andre som vet hundre prosent sikkert heller. Likevel kan jeg gi deg noen tips.

Jeg har på meg denne nydelige Dynamic toppen fra IcanIwill. Den kom i posten i dag morges og jeg er allerede stor fan. Toppen er sømløs og sitter som støpt. Super behagelig på! I tillegg til rød, finnes den også i grønn, kaki, lilla, plomme og sort. Jeg har allerede bestilt en til i grønnfargen.

 

Så, hva skal jeg spise?
⋄ Når du går i butikken, ta beviste valg og kjøp mat som gjør deg godt. 

⋄ Start med å leke deg rundt i frukt og grønt avdelingen. 
⋄ Eat a rainbow! Rød, grønn, gul, oransje, hvit. Prøv noen nye grønnsaker. Har du for eksempel prøvd pak choy, mangostan eller brokkolini? Kanskje får du noen nye favoritter.
⋄ Velg mest mulig ren mat, altså mat i sin naturlige form, slik vi har spist gjennom alle generasjoner, uten tilsetningsstoffer og en milelang ingrediensliste. Ting som frukt, grønnsaker, havregryn, ris, potet, egg, uprosessert fisk, kjøtt og fugl, bønner, ost, osv. 

⋄ Er det er et produkt du er usikker på, les innholdsfortegnelsen.
⋄ De ingrediensene som står først på ingredienslisten, er det matvaren inneholder mest av. Om sukker er listet som en av de første ingrediensene, se om du finner et annet produkt som inneholder mindre sukker 

⋄ Tenk alt med måte. Du blir ikke tykk av en skål med iskrem, på samme måte som du ikke kommer i form av en salat. Det er rom for et glass vin og et kakestykke her og der, så lenge du ikke spiser hele platen med melkesjokolade titt og ofte.
⋄ Det viktigste av alt; kos deg med maten. Mat er hygge. Det er noe som gjør godt for både kroppen og sjelen vår. Smak på maten og nyt hver munnfull!

Jeg tror ikke på noen diett. Det handler om å finne en sunn og balansert livsstil. Velger du en diett, vil den bare holde en kort tid og da kommer kiloene raskt tilbake med en gang du avslutter. Venn deg heller til gode, daglige valg som fører til en bedret livsstil.

Kroppen din er en unik og fantastisk kreasjon. Ta vare på den. Respekter den og behandle den slik den fortjener. Også ved å fylle den med god og riktig næring.

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Olaug
      Å, nå blir jeg rørt. Tusen takk for en kjempe hyggelig kommentar. Det er absolutt ikke en fasit og de som påstår noe annet, lyver dessverre! Takk igjen. JEg setter veldig pris på ordene dine <3

    2. Digger deg. Er så mange som selger tullball og ting som ikke er sant eller funker. Takk for at du er ærlig 🙂

    3. Jeg blir så glad av dette!! Tusen takk for at du får frem at matmengden og hva som er riktig kan variere fra dag/dag, og over tid for samme person. Det er ikke 1 gitt fasit.
      Takk for at du setter fokus på gode råvarer, på sunne vaner og på å faktisk nyte mat.

    4. Veldig bra skrevet Kristine. Det er mange som mener de har et fasitt og vet hva som er riktig for alle. Men sunt kosthold og balanse er mer enn en fasitt. Kjempe bra. Du er er dyktig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg