HVILKE KOSTTILSKUDD JEG TAR

                                                                                                                                                                                                               Inneholder add-linker

Et kosttilskudd er som navnet tilsier, kun et tilskudd og kommer i tillegg til vanlig mat. Et variert og sunt kosthold burde alltid være første prioritet, før man eventuelt supplerer med tilskudd. Jeg har aldri vært stor fan av kosttilskudd, da jeg mener det er mye lureri der ute, og de siste fire -fem årene har har kosttilskuddene jeg har tatt hovedsakelig bestått av de samme fire kosttilskuddene; omega 3, mulitivitamin, D-vitamin og pre- og probiotika. Det er også stort sett disse kosttilskuddene jeg anbefaler mine pt- kunder. 

Omega 3
Omega 3 er en essensiell fettsyre. Den er nødvendig for mange livsviktige funksjoner i kroppen, gir flere helsegevinster, og kan blant annet øke fettforbrenning og bedre muskelrestitusjon. Dette er det absolutt viktigste kosttilskuddet etter min mening, med mindre du spiser mye fet fisk. Det som er viktig å tenke på når du kjøper et omega 3 produkt, er at det har en god dose av EPA og DHA som er de essensielle fettsyrene vi vil ha. Jeg tar 2 kapsler daglig av Ultimate omega 3.

Multivitamin
Multivitamin er rett og slett en tablett med en kombinasjon av vitaminer og mineraler. Kroppen vår er avhengig av disse for å fungere best mulig. Har du et godt og variert kosthold med mye frukt og grønt, er ikke multivitamin nødvendig. Likevel synes jeg det kan være lurt å ta da en del forskning viser at dagens mat inneholder langt færre vitaminer og mineraler enn hva det gjorde for førti -femti år siden. Multivitamin kan hjelpe kroppen med å dekke det nødvendige behovet. For meg som også har IBS er multivitaminer ekstra viktig da tarmene sliter med å ta opp alle næringsstoffene fra maten jeg spiser. Jeg tar 1 kapsel med Vitamin & Mineral Complex.

Pre – og probiotika
Prebotika er en form for kostfiber som fungerer som næring for de gode bakteriene i tarmen vår, mens probiotika er levende mikroorganismer, vanligvis bakterier. Sammen stimulerer pre- og probiotika de gode tarmbakteriene vi har i tarmen vår, og på den måten kan forebygge eller behandle tarmsykdommer. Ved å bruke et slikt tilskudd kan man forbedre balansen i magetarm-kanalen. De som har lest bloggen over tid, vet at jeg har slitt mye med mageproblemer. Pre- og probiotika har hjulpet tarmen min betraktelig!  Jeg tar 1 kapsel Ultra Duo Dophilus.

D- vitamin
Kroppen vår lager D-vitamin når huden vår eksponeres for sollys. For oss i Norge, får vi stort sett dekket behovet for D-vitamin gjennom solen i sommermånedene, men i vinterhalvåret må vi få dekket behovet gjennom kosttilskudd eller mat. D -vitamin er blant annet viktig for skjelettet og immunforsvaret. Det å ha et lavt D-vitamin opptak er sett i sammenheng med økt risiko for flere sykdommer, blant annet multippel sklerose, høyt blodtrykk, diabetes, benskjørhet, og hjertesykdommer. Det ser også ut til at D-vitamin gir redusert risiko for kreft og er viktig i bekjempelsen av alle type infeksjoner og sykdommer. Jeg tar 1 kapsel Vitamin D3

Magnesium
Magnesium er nytt tilskudd hos meg. Dette ble jeg faktisk anbefalt av legen min. Mye grunnet at jeg trener jevnlig og at jeg har kjent mageproblematikk, som gjør at opptaket av vitaminer og mineraler er noe dårlig hos meg. Over tre hundre fysiologiske og biokjemiske prosesser i kroppen din blir regulert av magnesium.  Magnesium er spesielt viktig for de som trener jevnlig. Mineralet har en viktig rolle når det gjelder overføringen av nervesignaler til musklene våre.  I tillegg er magnesium viktig for forbrenning av karbohydrater, for proteindannelse, og regulering av muskelaktiviteter. Jeg tar 1 kapsel magnesium.

Dette er altså de kosttilskuddene jeg tar. Det betyr ikke nødvendigvis at det er fasiten på hva du skal ta.


Kristine ♥

5 kommentarer
    1. Jeg studerer medisin og foreleseren vår sa at å ta probiotika ikke var bra, da du har helt egne tarmbakterier som ikke er de samme som man da tar. Og at det kan evt etter en antibiotika kur konkurrere med de naturlige bakteriene og gjøre at det tar lengere tid før tarmen kommer seg. Siden det er så populært å ta lurer jeg på om du har nå gode artikler til forskning som viser at det er bra? I og med når de gjør fecal transplantater tar de fra noen som bor i samme hus og har mest like bakterier som en selv.
      Elsker bloggen din 🙂

    2. Hva tenker du om kollagen? Jeg tar de samme tilskuddene men tar også kollagen.

    3. Tar de samme i tillegg til zma før jeg legger meg og koffein før trening av og til 🙂

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg