HVORDAN JEG LEGGER OPP MIN TRENINGSUKE

Når jeg planlegger eller legger opp min treningsuke, er arbeidsuken min alltid det første jeg ser på. Jeg skriver inn vakter og arbeidstidene mine inn i kalenderen. Deretter skriver jeg opp viktige avtaler. Alt som er non negotiable (jeg finner ikke et godt norsk ord for dette; alt som gjøres) skriver jeg så inn i kalenderen. Når dette er gjort, legger jeg opp treningen min rundt disse avtalene og arbeidstidene. Er det slik at jeg jobber kveld på sykehuset, samtidig som jeg må jobbe et par timer med online coaching, velger jeg for eksempel trene på morgenen.  Hvor hektisk uken min er, avgjør også antall treningsdager. Har jeg en hektisk uke, vil jeg prioritere flere hviledager, enn om det hadde vært en uke med mindre jobb og avtaler. Jeg legger alltid inn minst en hviledag i løpet av en uke.

Når jeg har bestemt antall dager og når jeg skal trene, sjekker jeg hvilke crossfit-timer som passer disse tidsrommene. Ettersom jeg trener timer som min crossfitboks instruerer, må disse timene passe noenlunde med tidspunktet jeg kan trene. Når jeg da har bestemt hvilke dager jeg går på crossfittimer, ser jeg hvilke treningsdager jeg har igjen.

Om det er slik at jeg har tre dager hvor jeg skal gå på crossfittime, planlegger jeg så to til tre andre treningsøkter.  Stort sett prioriterer jeg da styrketrening med et fullkroppsprogram. Til fullkroppsøktene skriver jeg alltid opp to hovedøvelser på hver av de forskjellige dagene. For eksempel chins og frontbøy dag en, bulgarske utfall og stang roing dag to, markløft og benkpress dag tre. Noen uker planlegger jeg alt jeg skal gjøre på disse øktene, men oftest velger jeg de resterende øvelsene ut i fra dagsform, hvilke øvelser jeg har lyst til å gjøre og energi.

De dagene jeg skal på en crossfittime, kommer jeg på timen og gjør den woden som er satt opp på min corssfitboks og som instrueres av treneren / instruktøren. I tillegg tar jeg stort sett for meg en baseøvelse før eller etter hver økt. Dette planlegger jeg når jeg legger opp treningsuken min. Skal jeg trene crossfit tre ganger den kommende uken, planlegger jeg da for eksempel at jeg skal ha tunge markløft dag en, pull ups dag to og knebøy dag tre.

Det er slik jeg legger opp min treningsuke. Nå må jeg også legge til at alle uker blir ikke som planlagt. Forrige uke for eksempel, hadde jeg planlagt en knall bra treningsuke med seks dager trening. Mandag fikk jeg hjernrystelse og jeg måtte ta helt treningsfri de neste seks dagene. Livet skjer. Noen uker er det også slik at jeg kjenner at jeg trenger en ekstra hviledag eller to, andre dager oppstår det noe på jobb eller andre avtaler som gjør at trening utgår, og lignende. Som sagt; livet skjer. Jeg tilpasser alltid treningen underveis i uken. Trening er tross alt en del av livet. Trening er ikke selve livet.

 

Kristine ♥

7 kommentarer
    1. Anonym
      Her er det mange ting som spiller inn. For det du må se på, er den totale belastningen. Altså ikke bare treningen i seg selv, men har du en aktiv eller sittestillende jobb, sover du nok, spiser du nok, har du et stresset liv. Altså, den totale belastningen slik at kroppen får restituer seg. Det er vanskelig for meg å si noe konkret da jeg ikke vet noe mer om deg, livet ditt og måket ditt. Det er også dette jeg hjelper mine online coaching kunder med. Å sette treningen opp mit akkurat deg. Men på generell basis ville jeg lagt det opp slik at du får hvilt helt. Feks ben dag mandag, overkropp tirsdag, løpe onsdag, hvile torsdag, ben fredag, overkropp lørdag, hvile søndag 🙂

    2. ^(tillegg til forrige kommentar) – og hvor mange løpeøkter og styrkeøkter hadde du i uken før du begynte med crossfit? Hvordan la du opp treningsuken da?

    3. Hvordan vil du anbefale å legge opp en treningsuke som kombinerer vanlig styrketrening (split program a underkropp – overkropp) sammen med løping/joggetur (en gang i uken)? Skal vel unngå å løpe dagen etter eller dagen før man trener styrke bein pga restitusjon? Vil helst trene hver dag da det gir meg så mye energi resten av dagen, men redd jeg blir overtrent/underrestituert?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg