HVORDAN MOTIVERE DEG TIL Å TRENE PÅ MORGENEN

Jeg innrømmer at jeg er et skikkelig B-menneske som elsker å dra seg til langt på dag. Jeg elsker å sove!! Likevel har jeg lært (les lurt) meg selv til å bli flinkere til å komme meg opp om morgenen. Selv om jeg er pottesur når vekkerklokken ringer, synes jeg det er utrolig godt når jeg kommer i gang og er effektiv på morgenkvisten. Noen av de beste morgenen jeg har, er de dagene hvor jeg starter dagen med en treningsøkt. Det er så deilig etterpå!

Her er mine tips til hvordan du kan motivere deg selv til å trene på morgenen. 

Planlegg
Kvelden før legger du frem treningsklærne dine og pakker treningsbaggen eller finner frem treningsutstyret. Nå som jeg trener hjemme, legger jeg da frem hva jeg skal ha på meg, samt rullet ut treningsmatten min og finner frem treningsstrikkene og kettlebell’ene. Om jeg skal trene på treningssenteret (håper det åpner snart), pakker jeg også baggen klar slik at jeg har klart håndkle og skift, og også ofte en matpakke, om jeg skal rett videre på skole. Jeg setter også alltid en Nocco i kjøleskapet. Trenger jeg litt ekstra energi, er det fint å ha denne tilgjengelig.  Har du alt klart kvelden i forveien, trenger du bare å hoppe ut av sengen, inn i treningsklærne, ta med deg tingene dine og komme deg avgårde.

Skriv ned treningsplanen
Om du ikke har en treningsplan,  kan det lønne seg å ha skrevet ned hva du skal trene kvelden i forveien. Da unngår du at du står opp eller kommer på treningssenteret, når du er trøtt og med null fantasi, og ikke aner hva du skal gjøre.

Sov nok
Om du er vant til å sove åtte timer, og trenger disse åtte timene for å føle deg bra, må du altså legge deg tidligere dagen før du skal tidlig opp, slik at du får en god natts søvn. Søvn er undervurdert, og er super viktig for en god generell helse. Kom deg i seng og sov nok!

Fortell noen om det
Kanskje kan det lønne seg å ha en treningskompis, en online coach eller en personlig trener som du møter på treningssenteret? Eller eventuelt bare fortelle samboeren eller venninnen din at du skal tidlig opp å trene. Med en gang du har fortalt det til noen, blir det vanskeligere å ikke gjøre det.

Belønn deg selv
Finn noe å belønne deg selv med etter treningsøkten. Med en gang det er en liten gulrot foran deg, er det enklere å gjennomføre. Det kan være noe så lite som å unne deg selv ti ekstra minutter i badstuen før du drar på jobb, eller å kjøpe favoritt kaffen når økten er ferdig. For min del varierer det veldig hvordan jeg belønner meg selv. Noen dager er jeg super motivert og klar for trening, og da trenger jeg absolutt ingen gulrot. Andre ganger belønner jeg meg selv med at jeg klapper meg selv på skulderen og sier fy fa** så flink du var nå Kristine. Det gir meg en god følelse. Atter andre ganger trenger jeg litt mer driv, og kan for eksempel belønne meg selv med en ekstra god lunsj. 

Håper du tar initiativet og tar deg en morgenøkt snart. Kanskje allerede i morgen? Endorfinene, energien og gleden det gir. Dagen blir soleklart bedre med morgentrening! 

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Jeg er a menneske og elsker å trene på morningen. Beste starten på dagen synes jeg da =)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg