HVORFOR TRENE

                                                                                                                                                                                           Inneholder add-linker

Nå som treningsstudioene ikke er åpene, sitter treningsmotivasjon litt lenger inne hos meg. Etter tilbakemelding fra dere, har jeg forstått det slik at det er flere som føler det på samme måte. Likevel er det så viktig at vi forsøker å holde oss aktive og i hvert fall får trent et par ganger i uken. Jeg tenker at det er ekstra viktig i disse dager. Trening er viktig for en helhetlig god helse og godt immunforsvar, samtidig som det gjør oss gladere og gir mer energi. Trener du jevnlig, er du også mer rustet for coronaepidemien vi nå står i akkurat nå.

Forrige uke ble det kun to økter på meg. Denne uken har jeg et mål om fire. Derfor startet jeg mandagen med en treningsøkt. Og jeg sitter her rimelig fornøyd akkurat nå. Trening gjør virkelig noe med meg. Selv om det er tungt å komme i gang, er det ingenting som slår følelsen etterpå. Om du trenger noen årsaker til hvorfor du skal trene, har jeg det her.

Jeg har på meg Nimble tights, Nimble sportsbh, Rib seamless genser, Double pendant kjede og Multipack øredobber – i dag har jeg gått for de små runde.

Hvorfor trene

⋄ Du øker selvtilliten og selvfølelsen. Under trening produseres kroppen sitt eget lykke hormon, endorfiner, som gjør at du føler deg bedre og mer vel ved deg selv. Mestringsfølelsen vi får etter trening, er også med på å bygge opp din indre selvfølelse.

⋄ For at organene skal fungere optimalt. Alt fra hjerte til lunger trenger stimuli, da trening, for å fungere slik det skal.

⋄ Du konsentrerer deg bedre.

⋄ Du får økt livskvalitet Jevnlig trening gir deg energi, overskudd og mer glede i hverdagen.

⋄ Du sover bedre. Det er under søvn at kroppen din får reparert seg og hentet seg inn. God søvn er derfor utrolig viktig. Når du beveger deg og blir sliten, er det lettere å slappe av og å sove senere.

⋄ Du blir gladere. Trening utløser de kjente lykkehormonene endorfiner, som gjør at du generelt føler deg bedre.

⋄ Selv om det er brutalt og kjedelig, er det noe i utsagnet om at om du ikke setter av tid til trening nå, må du sette av tid til sykdom senere i livet.

⋄ Du motvirker stress Nivåene av stresshormoner synker når du trener samtidig som nivået av lykkehormonene øker. Det er lettere for kroppen og hjernen å slappe av etter en endt treningsøkt. I tillegg fungerer trening som tanketerapi for mange, og er derfor med på å rydde opp i følelseslivet.

⋄ Du forbrenner kalorier. For oss matglade er jo det et pluss.

⋄ Du blir sterkere. Trening gjør deg fysisk sterk og det gir deg et bedre utgangspunkt for å klare utfordringer i hverdagen.

⋄ Du forebygger kreft. Så mye som hver tredje nordmann får kreft. Jevnlig trening gir deg et forsteg mot kreft. Spesielt tykktarmskreft, prostatakreft, brystkreft og lungekreft kan forebygges ved trening.

⋄ Trening, og da spesielt styrketrening, former kroppen. Og hvem vil vel ikke ha en veltrent rumpe og armer?

⋄ Du øker metabolismen Ikke bare forbrenner du kalorier når du trener, men du øker også forbrenningen resten av dagen, slik at du faktisk forbrenner flere kalorier når du sitter i sofaen senere.

⋄ Du blir mer effektiv. Så selv om du bruker 40 minutter på trening, får du likevel gjort mer av andre ting i løpet av dagen.

⋄ Du bedrer insulinfølsomheten din. Noe som reduserer rikskoien for diabetes.

⋄ Immunforsvaret blir styrket. 

⋄ Du utsetter aldringsprosessen. Regelmessig trening fører til at du holder deg lenger ung og sprek.

⋄ Du lever lengre. Jevnlig trening gjør deg friskere, sterkere og lykkeligere, noe som er med på å gjøre at du lever lengre. Jeg pleier selv å si at jeg trener ikke for å ikke bli gammel, men nettopp fordi jeg vil bli gammel.

⋄ Dessuten føles det ekstra deilig å slenge seg på sofaen etter man har trent.

Trener er så mye mer enn å gå ned i vekt, bygge muskler eller få en veltrent kropp. Trening har så enormt mange helsegevinster. Når jeg sitter her med spørsmålet hvorfor trene, tenker jeg egentlig “Vel, hvorfor ikke?”.

Listen over inneholder bare noen av helsefordelene ved å trene. Det finnes en rekke flere.
Del gjerne din grunn til å trene i kommentarfeltet over. Kanskje vi kan motivere hverandre!

 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. For et fint innlegg nå i disse tider! Tenker mange trenger en påminnelse om hvorfor trening er så viktig 🙏🏼
      Jeg trener aller mest fordi det er da jeg kan skru tankene på pause og få litt fri fra alt jeg går å grubler på. Med andre ord går den psykiske helsa øverst på lista, og treningen gjør at jeg har det mye bedre inni meg samt at jeg føler meg bedre. Det er bedre å være fysisk enn psykisk sliten, som jeg liker å si!
      Men det kjennes også bra å bli sterkere, raskere og kjenne på mestringsfølelse 🙏🏼🥰

    2. Jeg trener for å holde angsten unna. Har angst og trening hjelper veldig <3 Fine grunner du har her!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg