IKKE GLEM HVILEDAG

Flere undevurderer hviledagen. Men det å ta seg tid til å hvile og la kroppen restituere, er så utrolig viktig! Jeg har selv vært en av de som trener for mye og hviler for lite, og dermed får lite fremgang i treningen. Før tenkte jeg; jo mer jo bedre. Altså, jo mer jeg trente, jo bedre var det. Men slik er det jo ikke. Hvile er minst like viktig som selve treningen. Trener du jevnlig og tungt, må du ta deg hviledager for at kroppen din skal restituere seg. Når du trener bryter du nemlig ned kroppen. For at du skal ha fremgang i treningen din, må du hvile for at kroppen skal få reparert skadene treningen gir, samt at den skal få bygget seg sterkere opp.

Fremgangen forsvinner ikke om du tar deg en hviledag eller tre. Snarere tvert i mot. Uavhenging om du trener for å få mer muskelmasse, bli sterkere, løpe fortere, gå ned i vekt eller noe helt annet, vil faktisk hvile stort sett gjøre fremgangen din bedre. Får du tilstrekkelig med hvile vil du prestere bedre når du er på trening. Og det er jo det du ønsker. Å virkelig kunne kicke ass når du først trener! Ved å hvile nok gir du muskulaturen nok tid til å restituere og du gir hodet hvile til å hente inn ny motivasjon. Ofte er det ekstra moro å trene etter fri.

Så ikke glem hviledag. Ta deg tid til å hvile og nyt fridagen din. Ha en riktig god lørdag!

 

Kristine  ♥

6 kommentarer
    1. Elisabeth
      Det avhenger av en rekke faktorer som jeg skriver i innlegget. Treningsbelastningen din, frekvens, volum, hvordan hverdagen din ellers ser ut med tanke på stress, søvn og lignende, så det er kan jeg ikke gi et gitt fasit svar på med den informasjonen. En måte å merke om du får nok hvile på, er rett og slett om du føler deg bra. Føler du deg sterk og energifull på trening? Og har du progresjon? Altså blir du sterkere eller raskere? Om ikke er det et tegn på at kroppen ikke får restituert seg nok 🙂

    2. Kan du presisere hvor mange hviledager man burde ha i løpet av en uke, og hva en hviledag innebærer? Jeg trener crossfit omtrent 5 dager i uka. På mine to resterende “hviledager” er jeg som regel på jakt eller fjelltur i rundt 5 timer om dagen. Har da rundt en gjennomsnittspuls på ca. 130-140. Får jeg da nok hvile? Regner med at hviledag ikkr betyr en hel dag hvor man ligger på Sofaen 😅

    3. Det er ikke alltid at det er jo mer jo bedre assa. Selv om man tenker sånn 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg