IKKE HENG DEG OPP I VEKTEN

Spørsmålet om vekt dukker stadig opp. Dette er et tema som går igjen og igjen. Nå i januar har det blitt ekstra mye fokus på dette. Og for å være helt ærlig, er temaet vekt, noe som får meg til å grøsse.

Hvorfor er vi så opptatt av vekt? Jeg, og også du, er så mye mer enn hva baderomsvekten viser! Svært mange er veldig opphengt i hva de veier eller er opphengt i et spesifikt tall som de ønsker å veie. Men det å fokusere på vekten, får en til å glemme det som virkelig er viktig; nettopp at hva du veier har veldig lite å si i forhold til om du ser sunn eller ikke. Eller det som er enda viktigere; om du har det bra eller ikke.

Som jeg har nevnt tidligere, er jeg ikke spesielt glad i vekten. Jeg har i flere år ikke veid meg i det hele tatt. Høsten 2019 hadde jeg et prosjekt om å gå opp i vekt, da veide jeg meg jevnlig. Når jeg telte kalorier i 2020, mer om dette her, har jeg også veid meg. Men jeg legger ikke min verdi i hva vekten viser.

Om du spør meg i dag hva jeg veier, er svaret mitt den vekten som gir meg energi, hvor jeg føler meg bra og hvor jeg er sunn og frisk. Nå har jeg for øvrig ikke veid meg i dag. Jeg sluttet å veie meg samtidig som jeg sluttet å telle kalorier. Det jeg vil frem til er at tallet vekten viser, er uten betydning for meg.

Hva du burde veie, er ikke noe du eller et annet menneske kan vite. Når andre spør meg hva jeg mener deres optimale vekt burde være, vil jeg si at det er den vekten som gir deg en mulighet til å føle deg bra, hvor du kan bevege deg lett, hvor du er glad, fornøyd og sunn. Dette tallet vil ikke være det samme for deg og meg. Det vil være forskjellig fra person til person. Det kan til og med være forskjellig for samme person, i forskjellige tidsrom av livet. Om du har en nå vekt hvor jeg føler meg sunn og frisk, trenger ikke nødvendigvis å være den riktige vekten for deg om tyve år.

Jeg må også legge til at mange som kommer til meg for å få online coaching, er opphengt av et spesifikt tall de vil veie. Når de derimot begynner å spise mer balansert med riktig og nok næring, og samtidig trener styrke, opplever de at kroppsfasongen endrer seg. Dette er fordi 1 kilo muskler tar mindre plass enn 1 kilo fett. Du kan altså ha samme vekt, men se langt slankere og mer trent ut, om du får mindre fett og mer muskler. De aller fleste som har jobbet med meg en periode, legger helt fra seg tanken om det spesifikke tallet. De får en opplevelse av at vekten faktisk betyr lite for utseende, og innser at andre aspekter, som energi, følelse av velvære og konsentrasjon, er vel så viktig.  

Livet er så mye mer enn hva du veier. Istedenfor å være opptatt av et spesifikt tall, fokuser heller på at du vil følge deg bra, energisk og glad. Det er faktisk det som betyr noe her i livet!

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Den her trengte jeg å lese i dag. Spiste pizza i går og veide to kilo mer i dag. Gjorde meg sykt deppa. Takk <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg