IKKE SÅNN JEG SÅ FOR MEG JANUAR

Nytt år, nye muligheter. Det var i hvert fall det jeg tenkte da vekkerklokken min ringte første januar. Men året har startet helt annerledes enn hva jeg hadde forventet og håpet. Det var ikke slik jeg så for meg januar!

Som dere muligens har fått med dere, har jeg så og si vært syk hele januar. Det startet med bihulebetennelse, ble så bihulebetennelse og streptokokker, før det så ble oppdaget flere betennelsestilstander i kroppen min og jeg nå har fått diagnosen lekktarm.

En god stund har jeg følt meg småslapp. Ikke følt meg på topp rett og slett. Energien har ikke vært veldig varierende og mye dårligere enn hva den normalt er, jeg har følt meg litt utenfor meg selv, generelt hatt litt vondt i kroppen og ikke vært i mitt ess. Mageproblemene mine, jeg har irritabel tarm, har også blomstret opp. Jeg har trodd at disse symptomene skyltes at jeg har begynt i ny jobb, jeg har stresset mye og det har vært vinter, mørkt og kaldt. Jeg er alltid noe mer slapp på vinteren enn på sommerhalvåret.

Trolig har altså det hele pågått en god stund, ettersom jeg har “unnskyldt” symptomene mine og ikke fått de sjekket ut.  Tarmen min har en kraftig betennelse og ikke klart å ta opp all maten jeg spiser, og det har lekket mat ut i blodet som har ført til betennelser flere steder i kroppen.

Hvor veien går videre nå, er jeg faktisk usikker på. Derfor har jeg hatt et par dager på hytten for en liten time-out og for å la det hele synke inn. Jeg skal ta en møte en ernæringsfysiolog som skal hjelpe meg med min tarmlidelse, samt ta en rekke undersøkelser for å sjekke at alle organer er hele og friske. I tillegg må jeg legge om livsstilen min noe. Stress er en av hovedproblemene til ubalanse i tarmen. Mindre stress og mer søvn er en viktig del av tilhelingsprosessen.  Treningen må endres og jeg har fått beskjed om at tung trening må utgå en periode. Og, ja. Jeg må nærmest kutte ut kaffe. Min kjære kaffe! Ikke spør meg hvordan jeg skal overleve det 🙄

Nei, det var ikke slik jeg så for meg januar. Jeg som skulle kicke ass og nå nye høyder! Slik ble det absolutt ikke!
Jeg må innrømme at dette kom som et sjokk for meg. Jeg liker å tro at jeg kjenner kroppen min ganske godt og hadde ingen anelse om at den var i så ubalanse og såpass syk. Etter noen dager på hytten, hvor jeg har fått tatt alt innover meg og akseptert situasjonen, er smilet på plass igjen og jeg føler meg mentalt klar for å sette igang prosessen. Hva er det man sier, dere? Det som ikke dreper deg, det gjør deg bare sterkere? Selv om det blir en prosess som trolig kommer til å ta måneder, er jeg sikker på at jeg vil komme styrket ut av det med my kunnskap om meg selv. Resultatet blir en enda sterkere og friskere Kristine, både fysisk og psykisk. 


Kristine ♥

32 kommentarer
    1. Takk for kommentar du 🙂 Leit å høre historien din, men jeg håper du er på bedringsens vei nå. Det er sant som du sier. Kroppen skal man ha i mange år, så man må ta vare på den i dag, imorgen og alle kommende dager. Kroppen vår er jo et fantastisk maskineri, både på godt og vondt, det å bli god venn med den og gå hånd i hånd, fremfor å pushe og stresse den, tror jeg vi alle hadde hatt godt av å gjøre mer av. Hjertelig takk du <3

    2. Takk for gode ord og tips Marte. Yoga står på listen min. Jeg skal melde meg inn på et yoga senter. Det er nok lurt å få litt fokus på meditasjon og pusting. Dandelion er en gammel favoritt. Den vil nok bli hyppig brukt fremover. Hihi 🙂

    3. Takk for nydelige ord Line. Jeg tror det lønner seg å være åpen og ærlig, fremfor å forsøke å være noe en ikke er. Takk takk <3

    4. Akkurat det samme sa faktisk ernæringsfysiologen også. Så har slutten med probiotika. Takk for tips. Jeg setter veldig pris på det 🙂 Klem tilbake

    5. Det var noen fantastiske ord Tina. Jeg setter utrolig pris på det. Det er absolutt som du sier, at selv om man kanskje ikke kan det, får man det til likevel. Og det kommer man jo styrket igjennom. Tusen takk <3

    6. Jeg er ikke så fan av eliminering, da mye forskning viser at dette bare kan gjøre problemet verre. Derimot tror jeg heller at det er lurt å varmebehandle. Takk for gode ord. Klem tilbake 🙂

    7. Hei Kristine! Jeg har fulgt deg i mange mange år her på bloggen, lenge før jeg selv fikk mageproblemer. Og selv om jeg ikke lengre kunne følge oppskriftene på grunn av reaksjoner og treningstipsene på grunn av form synes jeg det er en veldig hyggelig blogg å lese, og tror alle som leser den heier på deg, du skaper en så positiv og ærlig atmosfære, så det er så hyggelig å stikke innom her 🙂 Jeg er lei meg for at du er dårlig, og vil gjerne komme med noen tips. Det kan kanskje høres rart ut, men vet du liker å lese og at du synes kroppen er interessant, så om ikke annet så får du et nytt perspektiv på ting du kan velge å tro på eller ikke, men det skader jo aldri å lese. Dr Andrew Cutler gav ut for nå 20 år siden en bok kalt “amalgam illness” der han forklarer hva miljøgifter som spesielt tungmetaller gjør med kroppen, der de vanligste plagene er feks. mageplager, betennelsestilstander og autoimmune sykdommer. Denne boken er ganske tunglest for oss som ikke er kjemikere, men kom nylig ut med en enklere og mer forståelig bok siden det ble etterspurt kalt “The Mercury Detoxification Manual
      A Guide to Mercury Chelation” (kan kjøpes her http://www.noamalgam.com/mdm.html?fbclid=IwAR3woCRc2v4nIjDahQWVppqdR04UStJfCph5FxJEQ5d8W4ONdw-Kqy05eYM ), som inneholder ca samme informasjon men på en mer forståelig måte. Vil også anbefale deg å lese en artikkel som forklarer dette problemet basert på Cutlers arbeid som heter “Using the Andy Cutler Protocol to Address Mercury Poisoning” å ble utgitt av Weston Price Foundation i fjor mai (finner den her https://www.westonaprice.org/health-topics/environmental-toxins/using-the-andy-cutler-protocol-to-address-mercury-poisoning/ ). Etter å ha satt meg inni dette ganske grundig i løpet av de siste årene vil jeg tro at dette er den vanligste rot årsaken til at “kroniske” sykdommer som ibs og autoimmune sykdommer er blitt såpass vanlig, i tillegg til høyt forbruk av antibiotika. Det høres jo rart ut at miljøgifter tydelig påvirker dyr og natur såpass mye, men ikke berører oss mennesker. Og, i forhold til umiddelbar lindring av ibs/lekk tarm og betennelser så hjelper AIP dietten (autoimmune paleo diet) meg veldig når magen er i spesielt dårlig form (som nå, tror jeg jeg har fått et lite magesår etter å ha eksperimentert litt vel mye med dietten over og etter jul). Dietten virker også veldig lovende i en ny forskningsrapport som kom ut kalt “Efficacy of the Autoimmune Protocol Diet for Inflammatory Bowel Disease” der 73% viste stor bedring etter bare noen uker. VSL#3 har også vært super for meg, probiotika man kan få på resept her i Norge. Håper dette var til hjelp, og at du ser litt på Cutlers arbeid selv om det kan se litt rart ut ved første øyekast. Ønsker deg og leserne dine alt godt <3 Masse god bedring!

    8. Hei! Uff så leit å høre, men det virker som du tskler det bra og ser fremover på mulighetene og ikke hindringene. Det er virkelig beundringsverdig og absolutt ikke alltid lett. Vet hvordan det er med ibs og det varierer fra person til person hva man tåler, men du burde absolutt eliminere alle typer løk en periode og se om det bedrer magen. Stor klem!

    9. Å herre min hatt… Nå må jeg bare kommentere. Håper du blir frisk snart. Har selv vært en som har unnskyldt symptomer, og endte opp med streptokokker i en måned (fiksa ikke antibiotika, så var jo syk hele veien ut, oktober/november).

      Bli frisk, ta vare på deg selv.

      God bedring

      <3

    10. Veldig leit å se stress og påkjenninger har fulgt deg over så lang tid 😢 Du er veldig motiverende gjennom sosiale medier, og jeg veit det ikke er hele bildet, men du gir så mye til andre, så håper du greier gi litt mer til deg selv ❤️ Skal man virkelig se det utenfra, så kan dette være en viktig, dog smertefull, prosess. Jeg tror man lærer noe av det meste.
      Selv har jeg slitt med alvorlige psykiske lidelser i 16 år, og for hver gang jeg er litt ovenpå, så er jeg litt mer forberedt til neste gang. Life sucks og er bare ekstremt urettferdig, men.. Ja..
      Liker disse:
      I can’t do this, but I’m doing it anyway.
      “Det høres så vanskelig ut” —- du greier vanskelige ting!!👊
      Hold ut Kristine!! Forstår dette er tungt for deg. Vi heier på deg!

    11. Jeg har hatt irritabel tarm i noen år og jeg har også blitt deprimert og fått automin sykdom. Tarmen pavirker så mye. Jeg tror ingen faktisk forstår det før de selv opplever det. Lykke til Kristine

    12. For en kjip start på året! Håper formen kommer seg 🙂 Inspirerende at du uansett har et stort smil om munnen, uansett 🙂 Lykke til og god bedring!

    13. Jeg har bodd i USA og ble diagnostisert med lekktarm der for ti år siden. Godt å se at det er blitt en akseptal diagnose i Norge også. H
      Jeg vet du bruker probotika. Vil anbefale deg å slutte med det inntil du har fått tarmen på stell. Probitika kan lage problemet verre ved at det blir flere av de dårlige bakteriene. Jeg vil også anbefale deg å sjekke ut om du har for lite magesyre. Tilskudd av det har hjulpet meg mye. Og ta tilskudd av fordøyelses enzymer. Klem til deg

    14. Du er en som vet og finne løsninger i sorgen og har opplevd mye, beundrer dit pågangsmot mot og forbilde for oss andre som finner oss i lignende sitiasjoner i livet. Hjelper og få en stemme på ting, blir ikke så skummelt lenger. Heier på deg og ta det med ro og senk skuldre❤️

    15. Så urettferdig at du skal få alt dette!!! Ønsker deg god bedring og håper du finner løsninger som gjør det enklere for deg fremover. Har du forsøkt yoga!? Jeg har slitt enormt med magen, særlig ifbm stress og angst, (hsr heldigvis ikke noe påvist sykdom i magen da), og merker en betydelig forskjell i periode hvor jeg ikke gjør yoga regelmessig. Tror det er en god Kombinasjon av fysisk og psykiske greier som blir positivt påvirka og dermed gir utslag på magen. Anbefaler virkelig daglig yoga. Hyppige korte økter fungerer iallfall for meg og når øktene holdes korte er det enkelt å få det gjort hver dag

      Angående kaffe – kan du drikke løvetanndrikk (dandelion blend, fra feks iherb) i stedet? Skal være velegnet til de som må kutte kaffe av ulike grunner, som feks ved graviditet

    16. Jeg er veldig lei meg for at du ikke er i form. 🙁
      Jeg har fulgt deg lenge på Insta. og synes det du gjør er motiverende!
      Men jeg vil gjerne dele mine erfaringer med sykdommer da jeg finner de er mye i felles til det du opplever nå. I en lengre periode hadde jeg også trent veldig hardt, rett og slett overtrent og «underspist» ift. behovet uten vilje. Jeg spiste store porsjoner med sunne mat, slik som salat og massevis av proteiner. Det gjorde ikke det enkelt for magen. De er gjerne vanskeligere å fordøye enn f.eks enkle karbohydrat. Kombinasjon av alt som er nevnt var så dårlig ar jeg måtte betale for; det var gjentatte netter jeg slitet med å få sove, kroppen min hadde ikke nok tid til å restituere, heller har den ikke fått næringer som trengtes.
      Det som skjedde var at jeg mistet først menstruasjonen, og fikk betennelser overtalt. Jeg var slapp hele tiden, men det hadde jeg også «unnskyldt» med ulike årsaker slik som: ny jobb i en ny by, nye rutiner osv. Sånn holdte jeg på i over et halvt år. Jeg fikk til slutt diagnosen bulimia nervosa, så fint som det kalles på latinsk, altså spiseforstyrrelse, som gjorde at jeg fikk en kraftig betennelse i en viktig organ i senere tid…
      Jeg hadde aldri sett for meg alt dette skulle skje meg. Med tanke på hvor «sunt» jeg levde, og hvor ung jeg faktisk var. Men av og til er det bare slik at en må lyde til kroppen, og ikke pushe på den fordi vi kan det. Å være sunt er mer som en maraton, husk at kroppen skal vi gjerne ha for mange år til. Om ikke man rekker mandagsøkta, hva med en økt i tirsdag? Senk skulderen, og ikke stress.
      Håper du hvile deg godt på hytta, god bedring! <3

    17. Kjære deg Kristine. Masse gode tanker. Du motiverer og inspirerer uansett. Takk for at du deler og at du er du <3

    18. Huff så leit å høre at du ikke er helt i form! Men det er bedre å få svar for da kan man gjøre noe med det 🙂 jeg er også helt sikker på at du kommer sterkere fra det og i tillegg med god hjelp utenfra så er du deg selv igjen på null komma niks 😁💗

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg