INDISK DAAL

Indisk mat er noe jeg alltid synes er godt. Det er mye deilig smak, ofte litt spicy og varmer på en maten sjelen og kroppen innenfra. I dag følte jeg at jeg trengte nettopp en slik varmende comfortfood og endte opp med å lage indisk daal.

Jeg tror faktisk det er første gang jeg har laget det. Indisk dal er jo så smakfullt og nok så enkelt! Hvorfor har jeg ikke laget det før? Middagsretten daal er egentlig en samlebetegnelse for en slags stuing som er laget av linser eller bønner. Det er en indisk gryte med masse smak som er både sunn, rask, rimelig, enkel og veldig, veldig god! Originalt skal det være linser i daal. Det er dette jeg har brukt i oppskriften. Du kan også bruke kikerter eller bønner, og du kan også tilsette biter av kjøtt eller fjærkre om du ønsker det.

Indisk dal
Til 2 porsjoner

1 løk 1 hvitløksfedd
Ca 1 cm chili
1 ts spisskummen
1 ts garam masala
1 ts koriander
1/2 ts gurkemeie
1 boks hakkede tomater
1 buljongterning 
1 dl vann
1 dl kokosmelk
1/2 lime

Hakk løk i terninger. Finhakk chili og hvitløk.
Surr løk, chili og hvitløk i en panne til løken blir myk. Tilsett krydderet og rør godt sammen. Ha hakkede tomater, buljongterning, vann og kokosmelk i kjelen. Kok opp og la det koke i 5 minutter.
Rør så inn linser og limesaft.
Server.

Jeg serverte indisk dal med ris og litt frisk vårløk. Det vil også gjøre seg ypperlig med en frisk salat, nanbrød, pasta, og gjerne også en klatt rømme, kesam eller raita. Der har du en super god middagsrett som er klar på et knapt kvarter.
God middag!

 

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg