JEG TRENER MYE OG SPISER SUNT, MEN FÅR IKKE RESTULATER

‘Jeg trener mye og spiser sunt, men får ikke resultater’. Dette er noe jeg hører ofte. Enten at det kommer som spørsmål på mail eller instagram, eller at jeg blir kontaktet av nye online coaching kunder som føler at de allerede gjør alt riktig, men likevel ikke kommer noen vei. 

Bilder fra desember, før operasjonene i buken. For nei, jeg kan dessverre ikke trene enda.  


Er du blant de som trener mye og spiser sunt, men likevel ikke får resultater, kan det skyldes flere ting.

For det første kan det være at du rett og slett ikke trener og spiser riktig.
Å trene mye betyr ikke nødvendigvis at du trener bra. For at du skal ha fremgang i treningen din må du ha progresjon og øke belastningen over tid. Du må også ha et godt sammensatt treningsprogram som er riktig for din kropp, din hverdag og dine mål. Det å spise sunt kan også bety så mye. Hva betyr egentlig sunt? Kan det være at du spiser sunt, men spiser for mye? Eller at du spiser for sunt og ikke gir kroppen all næring den trenger? Får du i deg nok proteiner, nok karbohydrater og nok fett? Veldig mange jenter er redd for fett og karbohydrater, når begge deler er livsnødvendig for at du skal få gode resultater.

Det kan også være at du faktisk trener for mye og spiser for lite. Mange tenker at mer er bedre, men slik er det virkelig ikke. Trening er et stressmoment for kroppen. Trener du for mye uten at kroppen får bygget seg opp igjen og restituert seg, kommer du ingen vei. Det samme gjelder kostholdet. Hvis du spiser for lite, vil du føle deg slapp noe som gjør at du beveger deg mindre i løpet av dagen og har dårlig intensitet under treningsøktene dine. Det vil stresse kroppen og ofte holder en mer vann i kroppen, noe som påvirker vekten, samt at en får mer søt- og matsug som gjør at en lettere går på en såkalt “smell”.

For å få resultater er det altså ikke bare å trene mye og spise sunt. Det krever ofte mer planlegging og en mer gjennomtenkt plan. Har du et spesifikt mål, men føler at du ikke får resultater, anbefaler jeg at du forsøker å tilegne deg kunnskap slik at du faktisk forstår hvor viktig det er med programmering av treningen din, og at du lærer hva som er riktig og nok mat. Synes du dette er vanskelig lønner det seg å oppsøke en coach eller personlig trening.

Ønsker du hjelp med nettopp dette, så er det noe jeg jobber mye med som online coach. Send meg en mail på [email protected] eller legg igjen mailadressen din under, så kan vi ta en uforpliktende prat.

 

Kristine ♥

7 kommentarer
    1. Anonym
      Og ikke bare når det kommer til trening og mat, men alt. Vi må slutte å sammenligne oss selv med andre men faktisk ta utgangspunkt i oss selv 🙂

    2. Anita
      Å, joda. Jeg husker deg vet du. Jeg tror faktisk jeg husker alle kundene mine. Det er noe med det båndet en skaper. Tusen takk for gode ord. Veldig glad for at du lærte mye 🙂

    3. Tror veldig mange ikke kan noe om trening og trener veldig feil. Det var først når jeg studerte personlig trening at jeg skjønte at programmering må til for å få resultater å at jeg lå hvile. Først etter drt fikk jeg resultater av all innsatsen jeg gjør på trening. Kunnskap er nøkkelen 🙂

    4. For min del tror jeg også det har vært mye at jeg har sett alle andre få resultater mye fortere enn meg. Jeg har følt at jeg ikke har hatt fremgang fordi alle andres fremgang går så mye raskere.
      Bare å puste rolig og faktisk tenke på at genetikk også spiller en god del inn når jeg gjelder muskler, musklervest og fremgang.

    5. Skikkelig bra innlegg. Hadde deg som coach for et år siden. Vet ikke om du husker meg men det lærte meg så mye. Før trodde jeg liksom at å spise lite og trene mye var bra. Alle trenger en coach som deg 🙂

    6. Bra skrevet, Kristine! Selv opplever jeg som PT at en del trener ganske mye, men de trener ikke särlig bra! Og mangel på kunnskap om kosthold. Det er så synd! Håper flere benytter seg av proffesjonelle, slik at de får MYE mer ut av tiden de legger ned på treningssenteret! Håper formen din er stigende! God klem! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg