YOUTUBEVIDEO, JUL OG DÅRLIG SAMVITTGHET

Hei dere og god tredje advent! Håper du har tid til å kose deg i julekaoset og ikke bare stresser rundt med juleforberedelser, gaver og dårlig samvittighet. Nettopp det sistnevnte vil jeg snakke litt om i dag. Julen er nemlig en tid som er fylt med dårlig samvittighet for mange.


Jeg dør av meg selv i denne videoen!!

I dag har jeg bakt pepperkaker og tenkte underveis at jeg skulle ta dere med og snakke om dette med jul og dårlig samvittighet. Skal jeg være ærlig føltes det veldig unaturlig og rart å være foran kameraet alene, og jeg vet ikke om jeg egentlig fikk frem noe på denne filmen. Derfor vil jeg skrive ned mine tanker også.


Jeg har fått en del spørsmål om hvordan og hva jeg spiser i julen, og om hvordan man kan unngå dårlig samvittighet. Mange vet fra før av at jeg har hatt spiseforstyrrelse og i mange år var julen forbundet med mye mat og en stressende tid med enormt mye dårlig samvittighet.


Heldigvis er det slik at jeg nå kan ta helt “fri” i julen og bryr meg ikke om hva jeg burde gjøre når det kommer til kosthold og trening. Jeg koser meg med akkurat det jeg har lyst på av mat og godsaker. Ja, det er juleselskap, julefrokoster og julemiddager og matinntaket er vel relativt stort, men det er en såpass kort tid av året at det har liten betydning i den store sammenhengen. Jeg velger å kose meg og å nyte samværet med de jeg er glad i.  Likevel må jeg poengtere at jeg ikke fråtser. Jeg vet at mange er såkalte alt eller ingenting – mennesker. Enten så holder man seg helt unna, eller så spiser en alt en kommer over. Jeg spiser den maten jeg har lyst på, takker nei til den jeg ikke har lyst på og stopper, og spise når jeg er mett. Det handler om å spise, kose seg og å faktisk nyte det.


Sliter du med dårlig samvittighet i julen er mitt første tips å oppsøke hjelp. Det å ha dårlig samvittighet for det man har spist mye av tiden, er ikke normalt. Det er et tegn på at du har et anstrengt forhold til kropp og mat. Kjære deg, oppsøk noen som kan gi deg en hjelpende hånd.

Jeg vil også anbefale deg til å forsøke å opprettholde en normal måltidsrytme, altså frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Hopper du over et måltid for å spare kalorier til neste måltid, ender man fort med å være ekstremt sulten og spiser alt for mye når man først spiser.
Videre vil jeg anbefale deg å forsøke å få i deg en god proteinkilde til hvert måltid. Det kan være alt av kjøtt, fisk, fugl og melkeprodukter, som røkelaks, egg, kalkun, torsk, cottage cheese, osv. Proteiner metter godt.
Det å bevege seg vil også gjøre godt for både kroppen og hodet. Det betyr for all del ikke at du skal tvinge deg selv på treningssenteret om du ikke ønsker det, men at du skal gjøre noe du liker. Straffetrening er nei, nei! Bevegelse kan være så mangt. Å gå en tur i det flotte vinterlandet med kaffe i sekken, ake, leke og base i snøen, rocke dansefoten på stuegulvet til kul musikk eller noe helt annet.
Mitt neste tips er å forsøke fokuser på de du er glad i og ikke ene og alene på maten. Selv om det er mye mat i disse juletider, er det samvær med våre kjære som er det viktige med julen. Åpn øynene dine, se de rundt deg og hygg deg med de du er sammen med.
Om du over flere år har slitt med dårlig samvittighet i julen, kan det å forsøke å skape positive assosiasjoner til jul være en god idet. Skriv gjerne en liten lapp med det som er viktig for deg med julen og det som gjør deg glad. Det kan for eksempel være at hele familien er samlet på julaften, at du liker å se på tre nøtter til askepott, å gå rundt juletreet, å pakke inn gaver til dine venner, osv. Tenk på de tingene som er viktige for deg  og ikke på maten.


Jeg velger å se på julen som et årlig lite avbrekk. Det at jeg tar julen med ro og nyter ekstra med mat og drikke, fører til en enorm motivasjon, masse energi og nye rekorder på nyåret. Da er batteriene ladet opp til det fulle! Husk at året har tre hundre og sekstifem dager. Hva som skjer i julen har så og si ingen betydning i den store sammenheng. En sunn kropp og en god helse handler ikke om å være fanatisk, da har det sklidd over i det usunne. Det sies at det er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår som teller, men hva du spiser mellom nyttår og jul, og det er faktisk helt sant! Du blir ikke overvektig eller usunn av juleferien. Det er hverdagskostholdet, hva du spiser måned etter måned, og aktivitetsnivået ditt i hverdagen som har betydning.

Jeg håper virkelig at du får en flott jul. En jul fylt med kjærlighet, innvendig ro og hygge, og uten dårlig samvittighet. Ta vare på deg selv og de du er glad i.

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Takk for at du er du og at du deler av dine personlige tanker og erfaringer. Jeg finner det veldig nyttig selv om jeg synes det er vanskelig å legge bort dårlig samvittighet. Jeg skal forsøke. Takk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg