JULEN, SORGEN OG Å MINNES DE SOM HAR GÅTT BORT

Julen består av veldig mange minner for de aller fleste av oss. Noe av det jeg minnes mest fra jeg var liten, er pepperkakebakingen.  Helt fra jeg var bitteliten, kan jeg huske at jeg og mamma bakte pepperkaker sammen. Vi satte på julemusikk, lo, sang, stakk ut pepperkakefigurer og koste oss sammen. Etter at vi hadde gjort oss ferdig med baksten, laget vi alltid varm sjokolade med pisket kremfløte, satte på en julefilm, aller helst Disney, og satt som støpt foran TVen. Begge to med en kopp kakao i den ene hånden og pepperkaker i den andre. Har du forresten ikke testet å dyppe pepperkaker i varm sjokolade, gjør det NÅ! Det er så fantastisk godt!

Etter at mamma døde, er pepperkaker blitt enda viktigere for meg. Bare lukten av pepperkaker gjør at jeg nærmest kjenner mamma i luften. Nå får jeg faktisk gåsehud her jeg sitter. Jeg skulle gjort enormt mye for å kunne bake pepperkaker med henne igjen. Eller bare få en klem. Det er rart med julen. Selv om det er en kjempe hyggelig tid med mye sosialt, dukker det også opp mange minner. På både godt og vondt. Nå snakker jeg fra mitt eget hjerte. Det er fantastisk mye fint med julen, men det er også en veldig sår tid hvor sorgen tar sin plass. Veldig mye med julen minner meg om mamma. Det meste av tiden klarer jeg å fokusere på det positive. Huske på de gode minnene og alt det fine med mammaen min og det vi gjorde sammen; hun var virkelig verdens beste mamma! Men jeg har også øyeblikk hvor tårene renner nedover kinnene og jeg rett og slett synes det er ufattelig urettferdig og vondt.


Når jeg satt her i kveld, med varm sjokolade, krem, og pepperkaker, føltes det som en følsom berg og dalbane. En del av meg fikk et stort smil om munnen. Jeg følte meg veldig nær mamma. Jeg vet jeg hedret henne og viderefører våre tradisjoner. Samtidig hadde jeg en stor klump i magen og tårene presset på. Sorgen tok overhånd. Tanken på at jeg aldri igjen får drikke kakao med mamma, gjør fortsatt ufattelig vondt. Ja,  det sies tiden leger alle sår, men denne tiden av året kommer alltid til å ha noe ekstra sårt over seg.

Julen er en tid for å være med de du er glad i, verdsette dem og vise dem kjærlighet. Kjære deg, klem dine nærmeste ekstra mye i julen. Du vet aldri om det blir den siste julen eller ei. Og til alle som kjenner på savnet og sorgen i disse tider, vit at du ikke er alene. Det er lov og helt normalt. Gi deg selv rom for å gråte og minnes de som er gått bort. Prat om følelsene dine, sorgen, og vit at din kjære alltid er med deg. Jeg vet i hvert fall at en del av min mamma alltid vil leve inne i meg.

 

Kristine ♥

10 kommentarer
    1. Det var vondt å høre Ann Kathrin. Det sender deg en god klem. Håper du er sammen med din familie og likevel får en god jul <3 Stor klem

    2. Hei, jeg kjenner meg igjen i dette. Mistet min far i år, plutselig og han var ung 🙁 Det er en trist og tung tid nå, tar en dag om gangen..
      Ønsker og håper julen din blir så bra som mulig! Tatt i betraktning omstendighetene dine. <3 du er god. Klem

    3. For en utrolig fantastisk kommentar. Tusen hjertelig takk Beate. Det varmer godt <3
      Ikke på 12 år, nei?! Da kan jeg tenke meg at det blir fantastisk. Kos dere masse og riktig god jul. Stor klem 🙂

    4. Dette trengte jeg. Mistet pappa for to år siden og julen er veldig vond etter det. Takk for at du deler <3

    5. Hei skjønneste deg!<3 Det må være svært tøft dette… Huff, så trist å miste kanskje sitt favorittmenneske i hele verden! Håper du får en så nydelig jul med de du fortsatt har!<3 Tipper du tar godt vare på dem, du lyser av godhet!<3 Og mammaen din er nok med deg på et vis<3 Jeg gleder meg sååå til å feire selveste julaften med mine foreldre og søster/tantebarn i år. Det er 12 år siden sist! Stooor varm, god klem til fiiine, gode deg!<3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg