JULETIDEN TAKKNEMLIGHET OG GLEDER

For tiden har jeg et ambivalent forhold til julen. Altså, jeg elsker virkelig julen, men det er også en sår tid. Jeg kjenner på savnet etter min fantastiske mamma mer enn ellers i året. I år synes jeg savnet har vært større enn tidligere år. Den siste uken har jeg derimot forsøkt å finne fine ting jeg er takknemlig for og som jeg gleder meg til. Det har hjulpet meg mye.

Dette blir sjette julen uten mamma og enkelte øyeblikk kan savnet være ekstremt stort. Jeg tyr lett til tårene i julen og jeg tenker mer på mamma enn tidligere. Jeg forsøker å tenke på de gode minne vi har opplevd sammen, fremfor å synes det er urettferdig at vi ikke kan lage flere minner. Men det er ikke alltid like lett med den tankegangen. Samtidig er jeg utrolig takknemlig for alt og alle jeg har. Noe av det beste med julen, er at familien er samles. Nå har jeg ikke en veldig stor familie, men for meg er det alt jeg trenger. Det er min familie!

Jeg gleder meg til julaften hvor vi skal samles alle sammen. I tillegg blir vi akkompagnert med et par nye familiemedlemmer. Det blir ekstra hyggelig. Selv om jeg er litt småstresset med tanke på juleforberedelsene og matlagingen, gleder jeg meg også veldig til å stå på kjøkkenet og stelle i stand. Noe av det beste jeg vet, er nemlig å fikse og ordne for de jeg er glad i. Det varmer hjerte mitt. Når maten da serveres julaften og vi setter oss ned alle sammen, er det absolutt verdt det. Da føler jeg på både glede og takknemlighet.

I dag har jeg pyntet ferdig til jul og nå skal jeg ha et minilite juleselskap. En annen ting jeg er enormt takknemlig for denne julen, er min leilighet og mitt store spisebord. Jeg har et stort, rundt flott spisebord. Det gjør at vi kan sitte fem stykker rundt bordet med en meters avstand. Selv om det blir få samlinger i disse covid-tider, setter jeg ekstra pris på de få kveldene jeg får med venner og familie. Slik som i kveld.

Jeg er også takknemlig for alle minne jeg har. Mitt bestejuleminne er det årlige pepperkakeverkstedet jeg har hatt med mamma så lenge jeg kan huske! Julemusikk, pepperkakebaking, masse latter og høylytt synging, etterfulgt av julefilm, kakao og kos. Som jeg skulle ønske at jeg kunne få oppleve dette med mamma en gang til. Ikke minst, er jeg takknemlig for alle minnene som skal skapes i år og årene som kommer. Jeg regner med at det allerede skapes noen minner i kveld!

Dette ble et surreinnlegg om juletider, takknemlighet og gleder, og noen bilder fra dagens julepyntede leilighet. Jeg håper det får deg til å stoppe opp og tenke over hva du er takknemlig for og hva du gleder deg til. Det er så mye fantastisk i livene våre. Vi må bare huske å åpne øyne slik at vi ser det. 
Ha en nydelig adventslørdag. 

 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Linda
      Å, kjære deg. Sender deg en varmende klem. Håper du fortatt har familie rundt deg som du kan gråte med og være sammen med. Ta vare på deg selv og god jul <3

    2. Hærlig refleksjon, fine deg. Så enig. Julen skal bli fin for oss, slik at vi får en fin avslutning på dette rare året! <3

    3. Enig med deg. Det er så mye å være takknemlig for. Må bare minne oss slev på det. God klem til deg <3:-)

    4. Dette blir min andre jul uten mamma. Kjente meg veldig godt igjen i det du skrev. Prøver også å være takknemlig, for heldigvis er det jo mye å være takknemlig for. Men tårene sitter løst her også. Ønsker deg en god jul❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg