KAN DEODORANTEN DIN VÆRE SKADELIG?

Dette er noe jeg begynte å sette meg inn i etter mageoperasjonene i januar i fjor. I etterkant av dette opplevde jeg nemlig diverse symptomer og fikk påvist en hormonubalanse. Legene ville sette meg på et medikament for damer i overgangsalderen, noe jeg nektet. Jeg ville heller reparere kroppen mine uten kunstige hormoner!  Da begynte en reise, en såkalt holistisk helsereise, som omhandlet hvordan jeg kunne reparere dette selv og hva jeg kunne gjøre for å få kroppen min i balanse på en naturlig måte.  En av de tingene jeg da satte meg inn i, er alle kjemikalene som finnes i de dagligdagse produktene vi bruker, som sminke, tamponger, vaskepulver, hudkremer, såpe, osv.

Deodoranten min var en av de første tingene jeg byttet ut. Jeg ble faktisk litt skremt når jeg begynte å sette meg inn i alle kjemikaliene som er i deodoranter (og andre produkter jeg hyppig brukte). Selv de norske forbrukerrådet, fant i en test at syv av ti deodoranter inneholdt skadelige kjemikalier og som kan være hormonforstyrrende og allergifremkallende. Og her har de bare sett på ett og ett kjemikalie. Personlig er det totaldosen av alle kjemikalier vi får i oss, som bekymrer meg.

Svette er en av kroppens måte å kvitte seg med avfallsstoffer. Dermed er deodorant et produkt som hemmer kroppens naturlige rense- og avgiftningsprosess. Svette er jo faktisk en av måtene kroppen vår detox’r på en naturlig måte. Deodoranten tetter hudsekkene i armhulen slik at du ikke svetter så mye som kroppen din i utgangspunktet ønsker. Deodoranten frigjør også kjemikalier på huden din. Dette er fordi deodoranten skal drepe bakterier på huden og på den måten hindre vond lukt. Dette gjør til sammen at deodorant kan være skadelig. En rekke forskning viser at stoffene som er i de fleste deodoranter, ikke er bra for oss.

Deodorant og antiperspirant brukes mye om hverandre. Her er situasjonen slik at deodorant i hovedsak dreper bakterier i svette, mens antiperspirant blokkerer svetten.

Noen av stoffene som er i deodoranten din som kan være skadelig er parabener, aluminium, propylenglykol, ftalater, fargestoffer, duft / parfyme og blekemidler. 
Parabener kan fungere som østrogen i kroppen vår, som igjen forstyrrer hormonbalansen. Endringer av østrogen er sett i sammenheng med brystkreft og prostata.  Aluminium er et vanlig kjemikal å bruke i deodoranter. Det er dette som hindrer svette og som tetter porene dine. Eksponering for aluminium er blant annet sett i sammenheng med Alzheimer, samt at dette også forstyrrer østrogennivået – altså hormonbalansen din. Propylenglykol har vist seg å være skadelig i en så liten prosentandel som 2 %, mens deodoranter faktisk kan inneholde så mye som 50 %. Dette kjemikalie har vist seg å forårsake skade på hjerte, lever og sentralnervesystemet. Ftalater er et stoff som brukes både i deodoranter og en rekke andre hudpleieprodukter. Dette stoffet kan skade det endokrine system, altså hormonene våre, og blant annet føre til for tidlig pubertet, i tillegg til også dette er forbundet med brystkreft.  I tillegg inneholder deodoranter ofte kunstige fargestoffer, blekemidler og parfyme. Disse kan skape allergiske reaksjoner og være kreftfremkallende. 

Mitt tips til dere alle som vil leve litt sunnere og ta vare på kroppen, er rett og slett å kjøpe en litt bedre deodorant neste gang du er tom. Jeg må ærlig innrømme at jeg ble sjokkert når jeg satte meg inn i alle ingrediensene til den vanlige deodoranten, så jeg kastet min rett i søpla og kjøpe en ny! Jeg vil ikke ha disse stoffene rett inn i de viktige lymfeknutene som er under armene min! Du trenger ikke være like fanatisk som meg. I stedet kan du rett og slett bruke opp den deodoranten du har nå, og så kjøpe en variant som inneholder naturlige ingredienser ved ditt neste deodorantkjøp.

Jeg er super fornøyd med Humble. Nei dette er ikke sponset eller betalt. Jeg er bare veldig fornøyd. Den deodoranten er litt dyrere en den vanlige deodoranten du kjøper på matbutikken (derimot ikke dyrere enn deodorantene fra parfymeriet), men tilgjengeld holder den mye lenger, samt at den er mye bedre for deg, kroppen din, helsen din og miljøet. Jeg kjøpte denne for første gang i februar – mars i fjor. Nå har jeg akkurat kjøpt nummer to. Det vil si at den varer omtrent et år. Dermed er den faktisk ikke så dyr likevel. Dessuten elsker jeg lukten! Den finnes riktignok i andre lukter også. Luktene i Humble deodorantene kommer fra rene essensielle oljer, så de er ikke skadelige.

 

Kristine ♥

 

Kilder
https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/aluminum_chloride#section=Top
https://link.springer.com/article/10.2478/s13382-011-0022-2
https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/5771/thesis.pdf?sequence=1
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18484575/
https://link.springer.com/article/10.2478/s13382-011-0022-2
https://science.naturalnews.com/ammonium_chloride.html
https://science.naturalnews.com/2010/1309040_The_neurotoxicity_of_environmental_aluminum_is_still_an_issue.html

10 kommentarer
    1. Hei igjen,
      Kom til å tenke på at du skrev at “rene essensielle oljer” ikke er “skadelig”. Det er en sannhet med modifikasjoner.

      Jeg har selv måttet gå vekk fra å bruke flere produkter som er markedsført som “naturlige” og “organiske”, fordi jeg overraskende nok fikk allergiske reaksjoner av noen av produktene, noe jeg svært sjelden har fått tidligere. Overrasket og skuffet meg stort.
      Men det betyr imidlertid ikke at du eller andre vil reagere på samme måte, selvsagt. Jeg synes det er vanskelig å orientere seg i hva som kan være skadelig og ikke! Og vi er jo forskjellige mht. hva og hvor mye vi tåler… litt av en jungel.

      https://healthywa.wa.gov.au/Articles/A_E/Essential-oils

      https://www.ewg.org/news-insights/news/tea-tree-and-lavender-oils-what-we-dont-know

    2. Hei!
      Interessant tema du tar opp. Takk for det, og for at du til og med har inkludert kilder. Det var flott. 🙂
      Fikk lyst til å tipse deg om en nettside jeg har brukt mye selv, i jakten på god informasjon om ingrediensene i hudpleie, og hva det er lurt å styre unna. Kan f.eks. søke på enkeltingedienser der, og se hvordan forskning og enkelte land sine helsemyndigheter har vurdert den opp mot helse.

      https://www.ewg.org/skindeep/ingredients/705315-PROPYLENE_GLYCOL/

    3. Wow. Det her var spennende å lese å noe jeg aldri har tenkt på. Kan du si mer om drt kanskje i kremer å sånt?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg