KJENN ETTER HVILKEN MAT SOM ER BRA FOR DIN KROPP

Det er mye snakk om sunn og usunn mat i dagens samfunn. Alt for ofte er det også snakk om nei-mat og ja-mat eller bra mat og dårlig mat. Jeg er veldig imot denne tankegangen. Ja, jeg er en forkjemper god, sunn, næringsrik og variert mat, men å stemple mat som nei-mat eller dårlig-mat, det synes jeg ikke vi skal gjøre! Det som folk flest glemmer og som jeg vil poengtere med dette innlegget, er dette med individualitet. Bra mat for meg, er ikke nødvendigvis bra mat for deg.

Kjenn etter hvilken mat som er bra for din kropp. Vi er forskjellige. Karbonadedeig er ikke bedre en kjøttdeig. Kylling er ikke bedre enn biff. Laks er ikke bedre enn torsk. Brokkoli er ikke sunnere enn tomat. Eple er ikke bedre enn banan. Det er faktisk sånn at om du og jeg spiser samme måltid, vil vi ikke reagere likt på måltidet. Dette skyldes forskjellige gener, forskjellig tarmflora, forskjellig metabolsk fleksibilitet, forskjellig insulinrespons og mer. Nettopp derfor må du kjenne etter hva som føles bra for din kropp.

De siste åtte ukene har jeg skrevet matdagbok hver eneste dag. Yes, jeg har ikke slurvet en eneste dag! Ikke bare har jeg skrevet ned hva jeg har spist. Jeg har også skrevet ned dobesøk, eventuelle matcraving, energi, hvordan fordøyelsen min er, konsentrasjon, og annet jeg eventuelt kjente på. Grunnen til at jeg startet med matdagbok, var i regi av kostholdsendringene jeg har gjort for å få ned antistoffene mine og hele hashimotodiagnosen. Denne prosessen har vært veldig lærerik. Jeg oppdaget for eksempel at når jeg spiser rå løk, blir jeg veldig oppblåst, mens stekt eller kokt løk tåler jeg godt. Jeg oppdaget også at jeg er sensitiv til store mengder eggehvite, da får jeg hodepine og muskelsmerter, mens eggeplomme tåler jeg godt. 

Mat er et  slags signalstoff i kroppen vår. Og et signal påvirker forskjellige systemer på forskjellige måter, avhengig av systemets tilstand. Mat er signalet. Kroppene våre er systemet. Finn ut hva som fungerer for ditt system. Din kropp! Kjenn etter hvilken mat som er bra for din kropp. 

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Isabella
      Har du sug skyldes det to ting
      1. Fysisk – kroppen får ikke nok næring, enten det er kalorier eller makronæringsstoffer
      2. Psykisk – feks sug fordi man vil trøste seg selv, er stresset, osv.
      Jeg ville i første omgang sett nærmere på hvorfor du har sug. Og så løst det problemet. Jeg har ingen sug i det hele tatt nå. Av og til kommer det en følelse av å ville ha noe, som på fredag når jeg ville ha pannekaker, men da er det psykisk fordi jeg savner “kosen”. Skal ærlig innrømme at det var ganske nedtur når jeg spiste pannekakene. For jeg innså at det ikke var så godt som jeg husket.

    2. Etter at jeg fikk irritbale tarm gjorde jeg det samme. Det lærte meg mye. Må ikke lenger følge fodmap men kan høre på meg selv. Viktig <3

    3. Veldig spennende å lese om reisen din mot bedre helse, da jeg selv er i en lignende situasjon om dagen og prøver å finne ut av hva som trigger symptomer og hva som gjør meg bedre. Vet du har spist proteinbarer jevnlig, men nå som du unngår melk – hva spiser du for å døyve eventuelle søtsug? Må selv nå unngå melk og søtningsmidler, men sliter med å finne erstatning til de dagene jeg har lyst på noe søtt. Har en stund spist mørk sjokolade, men dessverre trigger det symptomene mine.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg