KREATIN – ET KOSTTILSKUDD ALLE KAN HA NYTTE AV

                                                                                                                                                                                          Inneholder add-linker

I desember begynte jeg med kreatin. Det er et kosttilskudd jeg har lest utrolig mye om og som jeg har tenkt i flere år at jeg burde ta, men som jeg aldri har startet med før nå. Selv om jeg ikke har kunne trene i hele januar, og fortsatt ikke kan trene de neste ukene, tar jeg likevel kreatin. Dette er fordi flere studier har vist at tilskudd av kreatin har ført til mindre tap av muskelmasse ved sykdom. Og nå som jeg er syk / nyoperert og ikke kan trene, vil jeg beholde absolutt all muskelmasse jeg kan. I tillegg har kreatin en lang rekke andre andre helsefordeler som du vil se videre i dette innlegget. 

Kreatin er per dags dato det mest effektive (lovlige) kosttilskuddet for å øke i styrke og muskelmasse. Det er gjort utallige studier på kreatin som igjen og igjen har vist at det er positivt for de som trener. I den senere tid har det kommet en rekke studier som viser at kreatin også kan forbedre den generelle helsen, ved blant annet å øke vår kognitive funksjon, senke blodsukkeret vårt, beskytte mot nevrologiske sykdommer, gi bedre hukommelse og en rekke andre ting, noe som gjør at kreatin er et kosttilskudd alle kan ha nytte av. Uavhengig om man trener eller ikke.

Jeg har på meg favorittene Rockaway tights og Astoria crop top.

Hvorfor ta kreatin 
⋄ På grunn av økt omdannelse av ATP vil kroppen kunne prestere bedre på trening.
⋄ Kreatin kan være med på å stabilisere blodsukkeret og bidra til å senke blodsukkernivåene i kroppen vår.
⋄ Den mest velkjente effekten av kreatin er nettopp det at du blir sterkere og at det da gir økt muskelstyrke.
⋄ Samtidig som kreatin gir økt muskelstyrke, vil tilskuddet også gi økt muskelmasse.
⋄ En presterer bedre i eksplosive idretter av kort varighet, for eksempel intervalltrening eller sirkeltrening, noe som kan gi bedre utholdenhet.
⋄ Kreatin kan forbedre den kognitive funksjonen og gi økt hukommelse.
Tilskuddet bidrar til å øke proteinsyntesen, noe som kan bidra til økt muskelmasse.

⋄ Du redusere restitusjonstiden etter trening og henter deg raskere inn.
⋄ Kreatin kan beskytte mot nevrologiske sykdommer som blant annet Parkinsons og demens.

Hvordan ta kreatin
Ta 3 -5 gram kreatin daglig, ca 1 ts. Det har ingenting å si når du tar det. Selv tar jeg det på morgenen sammen med et glass vann. Kreatin monohydrat er den billigste og den beste varianten. Det er sett i utallige studier. Du må ta kreatin jevnlig i cirka 4 uker før du opplever en effekt.

Selv tar jeg Optimum Nutrition creatine powder. Grunnen til at jeg velger dette kreatintilskuddet er fordi at det er merket med creapure®. Creapure er den formen for kreatin monohydrat som anses for å være det reneste og beste kreatinvarianten som eksisterer på markedet.

Kreatin er et kjemisk stoff som finnes i kroppen vår, men for å få maksimal effekt gir tilskudd av kreatin mer drivstoff til kroppen, både når det kommer til treningsprestasjon og hjernens kognitive evne. Så kreatin er altså et tilskudd alle kan ha nytte av, uavhengig om en er en treningsfreak eller ikke. Selv har jeg anbefalt det til hele familien, gammel som ung, og det er et tilskudd jeg trolig kommer til å ta i alle år.

 

Kristine ♥

10 kommentarer
    1. Mathilde
      Kroppen vår er heldigvis veldig smart, slik at om du trenger mer væske, øker også tørstefølelsen. 3 liter er en generell anbefaling, men du må huske på at det er stor forskjell på en jente på 60 kilo og en mann på 100 kg. Jeg tror det går veldig bra om du drikker 2 liter 🙂

    2. Hei! Jeg vurderer å begynne med kreatin, men det er så mange som sier at man må drikke mer vann enn vanlig, og helst mer enn 3L i døgnet. Jeg sliter i utgangspunktet med å få i meg vann, og må jobbe hardt for å drikke 2L om dagen. Bør jeg da la være å begynne med kreatin? Tror ikke jeg kommer til å klare 3L hver eneste dag. Veier ca 60kg hvis det har noe å si.

    3. Susann
      I forskingen er kreatin monohydrat det som har bevist best effekt. I tillegg er det også den rimeligste varianten, så jeg ville gått for det 🙂

    4. Nora
      Enten tar jeg bare 1 ts rett i munnen og så drikker vann eller så blander jeg det ut i et glass vann. Det kan blandes i alt av væske og også i smoothies, grøt og lignende.

    5. Hei!
      Hvor lenge har kreatin vært benyttet som kosttilskudd?
      Vet du om det er gjort noen langtidsstudier på effekten av kreatin over lengre tid?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg