KREMET KJØLEKAPSGRØT

                                                                                                                                                                 Inneholder add-linker

Kjøleskapsgrøt er så godt! Spesielt når det lages med havregryn og chiafrø. Da blir det en ekstra god og kremet konsistens!

Her har jeg laget en helt basic grunnoppskrift som gir mange variasjonsmuligheter. Du kan blande inn ulike ting som proteinpulver (mine favoritter er oppskriften under eller å blande inn double chocolate sjokoladeprotein og 1 ss kakaopulver for en sjokoladevariant), friske bær, peanøtttsmør, syltetøy og annet. Når det gjelder topping, er det også uendelige muligheter, kakaonibs, hakkede nøtter, nøttesmør, frukt i biter, frosne bær, ferske bær, honning, sirup, frø, kjerner og mer. 

Kremet kjøleskapsgrøt
Til 1 person

1 dl havregryn
3 ss chiafrø
1 dl melk, jeg brukte havremelk
1 dl yoghurt, jeg brukte kokosyoghurt
2 ss kollagen, kan sløyfes*

1/6 ts salt
1/5 ts vaniljepulver

Bland alt sammen i en skål eller bolle. La stå i kjøleskapet i minimum 3 timer.
Jeg liker å lage den på kvelden og la den stå natten over.

*jeg tilfører kollagen for å få et mer balansert måltid med proteiner, slik at måltidet metter bedre og gir en slakere blodsukkerstigning 

Som topping har jeg brukt jordbærsaus (jordbær som jeg har most med litt agave sirup), kiwibær, blåbær og fiken.

Chiafrø blir ofte nevnt som et superfood. Dette er fordi frøene inneholder godt med sunt fett, da spesielt omega-3 fettsyrer, samtidig som de inneholder mye kalsium, magnesium, jern og fiber. Det at chiafrø inneholder godt med fiber, gjør at de er bra for fordøyelsen vår. I 2 ss chiafrø, er det 2,4 g proteiner, hele 6 g fiber og 2,7 g omega3 . 1 -2 g omega3 er den daglige dosen for omega3. Så lager du denne oppskriften med kremet kjøleskapsgrøt har du dekket dagsbehovet ditt for omega3 og vel så det!

 

Kristine ♥

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg