KYLLINGKARBONADER MED SENNEPSSAUS

I dag laget jeg en skikkelig god middag; kyllingkarbonader med sennepssaus. Jeg fikk en litt sånn luksusfølelse når jeg spiste. At det var en fin middag. Og det på en tirsdag. Det er kanskje fordi jeg ikke lager saus så ofte. Den kremede og gode sausen gjorde seg så godt til kyllingkarbonadene!

Dette er en veldig enkel middag. Det tok meg omtrent tolv minutter fra jeg startet til jeg satt og spiste. Jeg brukte samme panne til både karbonadene og sausen, så her blir det ikke mye oppvask heller.
Sausen er skikkelig god. Jeg har brukt løk og sopp i sausen, men du kan også bruke andre grønnsaker eller for eksempel bare bruke løk. Sausen vil også passe godt til andre ting som kjøtt, svin eller vilt. Jeg vil tro den passer ypperlig til julematen også.

Sunne hjemmelagde kyllingkarbonader med sennepssaus
Til 2 personer

Kyllingkarbonader
400 g kyllingkjøttdeig
Salt og pepper

Sennepssaus
1 gul løk
2 -3 sopp
1,5 ts dijon sennep
1 buljongterning
1 dl vann
1 dl / 100 g gresk yoghurt, eventuelt creme fraiche eller rømme

Start med kyllingkarbonadedene. Form 4 karbonader. Ha på salt og pepper på hver side.
Stek kyllingkarbonadedene i ca 1 minutt på hver side på medium til høy varme. Jeg brukte varme 7 av 9.
Ta så ut karbonadene og lag sennepssausen.

Kutt løk og sopp i skiver. Stek det raskt i pannen på høy varme. Jeg steker i litt smør.
Tilsett buljong, vann og sennep.
La det hele koke opp. Legg så tilbake kyllingkarbonadene og la alt putre til karbonadene er klare. Det tar ca 5 minutter. Snu karbonadene et par ganger underveis.
Når karbonadene er klare rører du inn gresk yoghurt i sausen.
Server.

Jeg serverte kyllingkarbonadene og sennepssausen med litt ruccola og kokte poteter. Jeg har nemlig alltid kokte poteter i kjøleskapet. Jeg pleier å koke opp en stor porsjon og så oppbevare i kjøleskapet i fire -fem dager. Du kan også servere kyllingkarbonader og sennepssaus med pasta, ris, bulgur eller en stor salat.

En rask, enkel, sunn og kjempe god middag. Jeg skal i hvert fall helt klart lage mer sennepssaus fremover!

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Ja, haha, det høres litt sånn ut! 😉 jaaa, sant! Den er så god den! Smaker juuuul! ❤️

    2. Beate
      Å, så utrolig hyggelig. Kanskje vi har litt like smaksløker? Jeg likte i hvert fall pepperkakesjokoladen veldig godt også. Nam! Og tusen takk for tipset 🙂 God klem <3

    3. Åhhh, jeg legit eeelsker sennep, så dette skal jeg pröve!!! Dine oppskrifter treffer meg så til de grader, så det gledes! 😉 Klem til deg, goding! <3

    4. Det så fristene og god ut. Jeg er dårlig på kjøkkenet men det her virker enkelt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg