LITE MOTIVASJON ER INGEN UNNSKYLDING

Nei, jeg er ikke supermotivert hele tiden. Vi har alle lite motivasjon til tider. Spesielt har jeg slitt med dette nå i disse coronatider. Hjemmetrening blir ikke det samme som trening på treningssenteret. Komisk nok, er dørstokkmilen lenger enn noen sinne, til tross for at jeg trener i egen stue.

Jeg tror ikke dette er unormalt på noe vis. Jeg tror heller ikke det betyr at man har mistet treningsgleden. For den er jo der, bare jeg først kommer i gang. Noen perioder tar jeg meg selv i å lure på om motivasjonen har forsvunnet helt. Det tror jeg ikke jeg er alene om. Og det er helt normalt. Det er helt greit. Problemet oppstår når du bruker lite motivasjon som en unnskyldning. Å ha lite motivasjon er nemlig ingen unnskyldning for at du ikke skal nå det målet du ønsker å nå. Motivasjon kan gjelde mange områder i livet, ikke bare trening, men også samliv, skole, jobb, personlig utvikling, å lære noe nytt eller noe helt annet. Ettersom jeg er glad i å trene og skriver en helseblogg, vil jeg referere til treningsmotivasjon i dette innlegget. Men det kan overføres til annen motivasjon også.

Å ha god motivasjon er i mine øyne en av de beste følelsene som finnes. Da føles det som jeg flyr på en liten sky, jeg stortrives med trening og bare elsker det. Da går alt av seg selv, uten at jeg trenger å tenke over det eller pushe meg selv på noe vis. Slik har jeg det enkelte perioder. Så kommer det plutselig en periode, slik som nå, hvor jeg har lite motivasjon.

Har du lite motivasjon, har du to valg. Du kan droppe å jobbe for det du ønsker å oppnå, eller du kan pushe og anstrenge deg selv, og jobbe for det du ønsker. Selv om førstnevnte er mest fristene her og nå, er sistnevnte det beste valget og det som vil gjøre at du føler deg best over tid. Du hadde mest sannsynligvis aldri fått til noe eller oppnådd noe om du kun gjorde ting når du var motivert.

Husk at du hver eneste dag gjør ting uten at du er motivert for det. Du står opp, du spiser frokost, du pusser tenner, du lager middag, du tar deg en dusj. Alt dette gjør du selv om du ikke har ren motivasjon, men du gjør det på automatikk. Hvis det var sånn at vi måtte ha motivasjon til å gjøre dette, hadde vi blitt liggende i sengen og dødd av sult. Trikset for å gjøre noe over tid, er altså ikke motivasjon, men å innarbeide deg en rutine, slik at du gjør det du skal gjøre uten å tenke over det.

Har du trening som en rutine i hverdagen, kan motivasjonen komme å gå. Du vil gjennomføre (de fleste øktene) likevel. Og det vil gjøre at du føler deg rå og at du når det målet du ønsker å nå. Selv hadde jeg ingen motivasjon da vekkerklokken ringte i dag morges. Fy fa**, tenkte jeg. Hvorfor i huleste tenkte du å trene så tidlig? Nei, Kristine. Sov litt lenger istedet. Det var stemmen i hodet mitt. Heldigvis er jeg så rutinert at jeg hadde lagt frem treningsklærne i går kveld og også funnet frem en Nocco og planlagt økten min. Da følte jeg at jeg rett og slett ikke hadde noe valgt. Jeg kom meg opp og gjennomførte. Følelsen er etterpå er rett og slett helt fantastisk. Da føler jeg meg rå. Ustoppelig. Som om jeg virkelig har besteget verdens høyeste fjell!

Å ha lite motivasjon, er altså ingen unnskyldning til å droppe treningen. I hvert fall ikke hver økt…..for det er selvfølgelig innafor å droppe en økt her og der, det gjør jeg også, men mesteparten av øktene mine gjennomfører jeg selv i perioder med lite motivasjon. Rett opp ryggen, få brystet frem og kom deg på trening. Du er en person som når målene dine, så gi fa** i motivasjon. Du kommer i mål uansett!

 

Kristine ♥

10 kommentarer
    1. Beate
      Da er vi to. Rutiner er virkelig alfa o’mega.
      Hihi… Jeg leste ‘god solkrem’ først. Skjønte ikke helt greia. Men etter å ha lest noen ganger så jeg at det var solKLEM. God solkrem tilbake <3

    2. Du får sagt det. Litt hardt å lese for jeg har ikke den rutinen enda. Men veldig sant også.

    3. Der motiverte du meg skikkelig. Hadde lite motivasjon men tror jammen jeg skal trene litt etter stranda i dag. Som du sier, føles det godt etterpå 🙌

    4. SÅ enig! Jeg går på autopilot på det meste i hverdagen, for jeg har blitt så rutinert, og det er så glad for! Jeg sparer meg for SÅ mye vurdering på den måten! 😁 Just do it, people! 😉 God solklem herfra! ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg