LUNSJ MED NYSTEKTE PROTEINRIKE RUNDSTYKKER

God formiddag. Jeg har nettopp kost meg med en deilig lunsj og nystekte proteinrike rundstykker. Jeg vet ikke med deg, men jeg synes det er så godt med nystekte rundstykker. Det hender jeg gjør det enkelt og kjøper ferdiglagde, men har jeg ekstra god tid, slik som i dag, synes jeg det er best med hjemmelagde.

De klassiske cottage cheese og havregryn rundstykkene er populære hos mange. Jeg har blant annet lagt ut en oppskrift på det her. I denne varianten har jeg brukt kesam og speltmel, i tillegg til havregryn, noe som gjør rundstykkene ekstra saftige.

Proteinrike rundstykker
Til 4 -5 rundstykker

2 egg
100 g kesam
100 g cottage cheese
50 g havregryn
70 g speltmel
20 g fiberfin, eventuelt mer speltmel
1 ts bakepulver
1/2 ts salt

Ha egg. havregryn og cottage cheese i en bolle. Mos med en stavmikser eller blender.
Bland så inn resten av ingrediensene.
La røren svelle i 5 minutter.
Det fungerer også helt fint og ikke mose havregryn, cottage cheese og egg sammen. Da vil du eventuelt få grovere rundstykker med mer tyggemotstand.
Ta litt kaldt vann på hendene dine og form 5 rundstykker.
Stek på 175 grader i 25 – 30 minutter.
Avkjøl i noen minutter før du skjærer i dem.

Server rundstykkene med ønsket pålegg. Jeg fant frem paprika, ruccola, agurk, cherrytomater, skinke, kokte egg, røkelaks, gulost, spekeskinke, brunost, syltetøy, appelsin og kiwi. Også en kopp kaffe selvfølgelig. For kaffe må jeg ha!

Nystekte rundstykker med brunost og syltetøy er bare så godt. Jeg elsker når brunosten smelter på rundstykkene! 

Nå er jeg klar for å komme meg på jobb og gjøre resten av tirsdagen skikkelig bra! Håper du har en strålende dag. Smil og husk å ta vare på deg selv 😊

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg