LUSSEGRØT MED SMAK AV LUSSEKATTER

                                                                                                                                                                                             Inneholder add-linker

God fredagsmorgen denne luciadagen ♥ For en fredag. Ikke bare er det helg, det er fredag den trettende, det er en juledag og det er luciadagen! Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har aldri fryktet fredag den trettende. Den ser jeg glatt over! Derimot gleder jeg meg over at det er jul, fredag, frihelg og Lucia. 

Klokken har ikke blitt åtte enda, så jeg har ikke rukket å bake lusseboller. Det jeg derimot har gjort, er å spise en skikkelig god lussegrøt. Rett og slett havregrøt med smak av lussekatter! Her har jeg blandet i safran, kardemomme, kanel og proteinpulver med kanelbollesmak. Det ble super godt! En skikkelig kremet og deilig lussegrøt. Har du ikke safran, dropper du det. Da får du likevel en god grøt med smak av kanelboller. 

Lussegrøt med smak av lussekatter
Til 1 person

2 dl havregryn
1 ss chiafrø
1/3 ts safran, eventuelt gurkemeie
1 ts kardemomme

1 ts kanel
1/4 ts salt
2 dl vann
2 dl melk, jeg brukte vanlig lettmelk
20 g casein proteinpulver, jeg har brukt kanelbollesmak*

Ha havregryn, melk, vann og krydder i en bolle.
Kok opp og la koke til grøt.
Jeg koker grøten i mikrobølgeovnen i 5 minutter på maks effekt.
Når grøten er ferdig kokt blander du i proteinpulver.
Server.


*Du kan sløyfe casein proteinpulveret, men det gir en veldig god smak og en kremet konsistens. Denne varianten med kanlebolelsmak minner om skillingsboller og er skikkelig godt. I tillegg tilfører også proteinpulveret mer proteiner. Havregryn inneholder hovedsakelig karbohydrater. For å få et mer stabilt blodsukker og gjøre grøten mer mettende, lønner det seg å servere havregrøten med noe proteinrikt.

Topp gjerne grøten med rosiner. Rosiner hører jo med til lusseboller. Jeg serverte lussegrøt med melk, rosiner, gojibær, kanel og sukringold. Nå er jeg mett, blid og fornøyd, og klar for å komme meg på jobb. Det blir en skikkelig bra fredag!
Håper du får det samme. Smil! 

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Elsker proteinpulver i grøten selv. Bruker det hver dag. Men bruker vanilje. Kanelboller hørtes enda bedre ut 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg