MÅ DU TRENE KONDISJONSTRENING FOR Å GÅ NED I VEKT

Et spørsmål jeg stadig får, er spørsmålet om kondisjonstrening er nødvendig for vektnedgang?
Nei. Du må ikke gjøre noen form for kondisjonstrening for å gå ned i vekt. Du kan faktisk gå ned i vekt uten å trene i det hele tatt! Ønsker du å gå ned i vekt, er det som har størst betydning kostholdet ditt. Derimot vil det være en fordel å trene. Spesielt styrketrening, da styrketrening er med på å opprettholde, eventuelt også øke, muskelmassen i kroppen din. Og jo mer muskelmasse du har, jo mer energi, altså kalorier, forbruker du i løpet av en dag. 


I dag har det vært strålende vær og jeg har gått en tur på Oprataket med en venninne. 

Som nevnt over, er det hva du spiser, altså at du inntar færre kalorier enn du forbruker, det som er viktig ved vektnedgang. Har du det i boks, kan du eventuelt supplere med trening for å øke ditt daglige kaloriforbruk. De aller fleste av oss, lever et liv som er nok så stillesittende. Ved å trene, øker du aktivitetsnivået ditt i løpet av dagen og da øker du også hvor mange kalorier du har forbrukt den dagen.

Når det kommer til hvor mye kondisjonstrening du eventuelt burde gjøre, avhenger det av hvordan du ellers trener, da med tanke på hvor mange dager, intensitet og lengde på øktene, og også hvordan du spiser, hvor stort kaloriunderskuddet ditt er, hvor mye du sover, og hvordan livet ditt ellers ser ut med tanke på ting som stress og jobb. En til to økter i uken er det jeg anbefaler med kondisjonstrening. Styrketrening kommer i tillegg til dette og burde alltid, i mine øyne, prioriteres fremfor kondisjonstrening.
De online pt-kundene jeg har hjulpet med å gå ned i vekt det siste året, har stort sett ikke gjort mer enn en intervalløkt i uken. Likevel har de fått bra resultat og gått ned hver uke!

En av årsakene til at jeg ikke er så fan av kondisjonstrening er rett og slett at det ofte gjør deg ekstra sulten. Når en trener kondisjonstrening øker kroppens sulthormoner. Det som ofte skjer da, er at du spiser mer, slik at du faktisk spiser opp de kaloriene du forbrant når du trente.

Hovedpoenget mitt med dette innlegget er at kondisjonstrening ikke er nødvendig for å gå ned i vekt. Det som betyr noe, er det totale kaloriunderskuddet i løpet av dagen. Om du får dette av å spise mindre kalorier eller ved å trene og dermed øke kaloriforbruket ditt, har lite å si. Gjør det som er mest komfortabelt for deg.

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Frodith
      Styrketrening er så viktig for at vi skal kunne være friske og funksjonelle, ja. Jo eldre vi blir, jo viktigere blir det å ta vare på kroppen 🙂

    2. Fruensvilje
      Så og si all mat vi spiser, har et næringsinnhold på seg. Da kan du se hvor mye kalorier det er i maten du spiser. Du kan også veie maten din og logge den feks i mat på data. Det kan være ganske komplisert å telle kalorier, så om du synes dette er vanskelig, vil jeg heller anbefale deg å ta kontakt med en kostholdsveileder eller lignende som kan hjelpe deg 🙂

    3. jeg har artrose og osteopeni,så jeg burde vært flinkere med trening enn det jeg er,men nå har jeg fått fast time hos fysio onsdag og fredag,da er det kun styrketrening jeg får pga artrosen,den biten er grei,men hva med maten,jeg spiser det meste laget fra bunnen av,har overhode ikke spist noe godteri eller drukket brus etter nyttår men går ikke ned i vekt alikavel ,hvordan finner jeg ut hvor mange kalorier det er i det jeg spiser da,?

    4. Ja, og kondisjon og styrke blir mer og mer viktig begge deler mest for å holde kroppen i FORM. Når man blir litt eldre. For å ha muskulatur til å holde kroppen i gang og i form. Jeg vil begynne å trene…men ikke begynt ennå. Ikke for å gå ned overhode, men for å styrke kroppen min 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg