MAGEØVELSENE FOR EN TRENT MAGE

Jeg får stadig spørsmål om hvordan jeg har fått synlige mageruter og hvilke øvelser en kan gjøre for å få en trent mage.

Det som er viktig å tenke på, er at du ikke kan punktforbrenne. Du kan ikke trene bort kun fettet på magen. Ei heller kan du gjøre en rekke mageøvelser og så få flat mage. For å få en synlig trent mage, må altså den totale fettprosenten være lav nok.

Når det da gjelder reduksjon av fettprosent, er kostholdet det viktigste. Svært mange tror at om de trener, kan de spise hva de vil. Ønsker du å gå ned i vekt eller redusere fettprosenten, må du faktisk fokusere på et sunt kosthold og innta færre kalorier enn det du forbruker. Aller helst i kombinasjon med styrketrening.

Et viktig punkt her, er også at ikke alle jenter kan ha synlige magemuskler og fortsatt ha en sunn kropp. Vi jenter er laget for å bære frem barn og har derfor fett på hofte, rumpe og lår. Vi har naturlig høyere fettprosent enn menn.  Ved for lav fettprosent, vil en del jenter føle seg mye slapp og sliten, få forstyrrelser i hormonbalansen og miste menstruasjonen. Hvor denne grensen går, er individuell og mye av dette er genetisk bestemt. Der er jeg heldig av natur. Kroppen min kan holde en relativt lav fettprosent. Det betyr ikke nødvendigvis at din kropp kan det. Og husk, helse og det å ha det bra, er mye viktigere enn en synlig trent mage!

Når det gjelder mageøvelser er det slik at så og si alle øvelser, spesielt tunge baseøvelser som markløft, stående skulderpress, utfall og knebøy, trener mage. Du tenker kanskje ikke over det når du trener disse øvelsene, men dette er faktisk knall bra mageøvelser. Selv trener jeg så og si aldri mage. Kanskje en gang i måneden, men på grunn av at jeg trener mye baseløft, har jeg trente magemuskler nettopp fordi disse har høy aktivering av magemuskulaturen.  Ønsker du å trene magen direkte, vil jeg anbefale øvelser som planken, hollow hold og benhev.

Når alt kommer til alt, er det altså fettprosenten som avgjør om du har synlige magemuskler eller ikke. Da vil jeg også legge til at synlige magemuskler ikke vil gjøre deg mer lykkelig. Tro meg. Jeg har trent, vært på diett og higet etter lav fettprosent og six pack i mange år. Da var jeg ulykkelig og aldri fornøyd. Ikke minst var kroppen min usunn og sliten. Det var først når jeg begynte å lytte til kroppen min, gi den nok næring, søvn og hvile, og å trene av glede og overskudd, ikke av hat eller fordi jeg følte jeg måtte, at livet mitt faktisk ble bra. Med det har også kroppen min stadig blitt mer atletisk uten at jeg nødvendigvis har jobbet rettet mot det. Nå er kroppen min sunnere og sterkere enn noen sinne!
Ha fokus på å trene, spise sunt, nyte veien og kose deg. Livet er mer enn å hige etter en synlig trent mage.

 

Kristine  ♥

6 kommentarer
    1. Guro
      Takk for det Guro. Det er så mye genetisk. Om du sakte men sikkert jobber på, spiser sunt, koser deg og trener, dukker de kanskje plutselig opp. Hvis ikke er jeg sikker på at du har andre veldig gode sider 🙂

    2. Elsker den siste setninger der. Ha fokus på å trene, spise sunt, nyte veien og kose deg. Livet er mer enn å hige etter en synlig trent mage. Det skal jeg ta til meg. Resultater tar tid selv om jeg skulle ønske det ikke gjorde det. Å tvinge kroppen til noe hjelper ikke. Nei jeg skal ta meg tid til prossessen og nyte livet. Takk Kristien <3

    3. Tror det du sier er veldig sant og viktig. At kroppen må ha det bra på veien. Bra skrevet!

    4. Utrolig bra tips! Jeg drømmer om sixpack, men har liiiiitt for mye polstring til at det er noe realistisk mål enda, haha. Men selv om jeg er klar over at det må en del styrketrening til i tillegg til bedre kosthold, så har jeg faktisk aldri tenkt på at kroppen min kanskje ikke engang er anlagt for å ha synlige magemuskler. Noe å huske på til dagen (kanskje) kommer!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg