MANDAGSTANKER – HVA MÅ DU GJØRE FOR Å HA DET BRA

God mandag formiddag ♥ Jeg har akkurat sittet her med lunsjen min og grublet frem noen mandagstanker.

Nå er det akkurat en uke siden sist operasjon og jeg begynner å komme meg til hektene igjen. Noe som føles veldig deilig. Små ting som å dusje og vaske sitt eget hår, blir plutselig enormt verdifullt når man har vært hjelpetreningene.

Mens jeg satt å spise lunsj, innså jeg at jeg hadde en veldig negativ tankegang. På grunn av mageoperasjon skal jeg unngå å løfte, å gjøre brå bevegelser eller bruke magemusklene de neste fire til seks ukene. I dage kom inn i en negativ spiral hvor jeg irriterte meg over at det var bøss på gulvet og at jeg ikke kan støvsuge. Jeg hakket på meg selv fordi søppelbøtten er full, men jeg ikke kan gå ut med søppelen. Jeg synes det var håpløst at det så og si er tomt i kjøleskapet og jeg klarer ikke handle på egenhånd. Alt var feil! 

Jeg innså at slik situasjonen er akkurat nå, har jeg det ikke spesielt bra og at det er en ting jeg kan gjøre for å få det betraktelig bedre; spørre om hjelp. Jeg er nødt til å svelge min egen stolthet og be om hjelp til de hverdagslige tingene jeg ikke klarer selv akkurat nå, som å løfte tunge kjeler, vaske klær, handle, hente pakker på posten, og lignende. Det høres kanskje rart ut, men for en som alltid har klart seg selv på egen hånd, føles det faktisk veldig vanskelig å be om hjelp til å gjøre ting som jeg normalt har sett på som en selvfølge.

Det jeg vil frem til er at vi selv er ansvarlige for at vi har det bra. Du må ta ansvar for deg selv og gjøre det som skal til for at du har det bra. Still deg selv spørsmålet; “Hva må jeg gjøre for å ha det bra denne uken?” Kanskje må du prioritere å sove mer, kanskje trenger du å sette av meg-tid gjennom uken, kanskje trenger du å oppsøke noen å snakke med for de bekymringene du har hatt en stund, kanskje trenger du å tvinge deg selv ut for å være sosial, eller kanskje trenger du å gi kroppen din mer næringsrik mat. 

Finn en ting denne uken du må gjøre for at du skal ha det bittelitt bedre. Skriv det ned og gjennomføre det! Selv har jeg sendt noen sms’er og spurt om hjelp til diverse gjøremål. Og selv om det føltes vanskelig og tøft å skulle spørre, har jeg allerede fått flere positive svar. 

Ta ansvar for ditt eget liv. Gjør det som skal til for at du har det bra. Med det håper jeg du får en helt fenomenal uke!

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Beate
      En føler seg, eller jeg føler meg, både i veien, til bry og udugelig. Det er rart hvordan hjernen vår kan tulle med en. Ja, det håper jeg også. Vips så er jeg tipp topp igjen skal du se 🙂
      God klem tilbake <3 Håper du har en super fin uke 🙂

    2. Åhhh, fine deg! Jeg forstår godt at det er litt rart å be om hjelp til sånne hverdagslige ting! Er jo en uvant situasjon… Håper det går bedre og bedre med deg, og at om en stund er du tilbake i ditt beste deg igjen! Det blir nok helt fantastisk kan jeg tenke meg! Jeg tenker jeg hadde fölt meg litt lost i en sånn situasjon og måtte nok gå noen runder med meg selv for å vinne over frustrasjonen! Heldigvis lärer man av alt! God klem til deg goding! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg