MARKLØFT MED STRIKK

I dag lekte jeg meg litt på trening og testet noen nye øvelser.  En av øvelsene jeg gjorde var kettlebell markløft med strikk. Det blir en soleklar favoritt fremover. Den brant godt i rumpen!  Markløft med kettlebell er en øvelse hvor jeg føler at jeg får god kontakt i rumpemuskulaturen og som er en fast del av min treningsuke. I dag la jeg bare til en treningsstrikk og det gjorde virkelig susen!

Når du gjør en vanlig markløft, vil du ha to dødsoner. Det er på toppen, når du står oppreist, og i bunn når vekten ligger på gulvet. Når du gjør øvelsen med strikk, blir disse dødsonene borte. I tillegg får du en ekstra belastning gjennom hele øvelsen.


Kettlebell markløft med strikk

Tråkk på en treningsstrikk og ta den så over nakken din, slik at strikken hviler under føttene dine, og på skuldre og nakke.
Ha hoftebreddes avstand mellom føttene. Bøy lett i knærne og press hoftene bakover slik at du lener overkroppen nedover og tar tak i kettlebellen. Aktiver coremuskulaturen og ha en nøytral posisjon i ryggen. Rett deg opp igjen, slik at du så står oppreist. Stram rumpemuskulaturen mens du beveger deg opp igjen, og skvis rumpen godt sammen i topposisjonen.  Så presser hoftene bakover, lener deg ned igjen og gjentar øvelsen.
Du skal ikke treffe gulvet med kettlebellen for hver repetisjon, men gå så langt ned at du kjenner at det strekker og strammer godt i bakside lår.

Jeg gjorde 3 sett med 12 repetisjoner på slutten av treningsøkten min. Det kjennes godt nå!

Markløft med strikk er en skikkelig bra øvelse for glutealmusklene og hamstrings, altså bakside lår og rumpe. Send meg en snap på kristine_aure eller tagg med på instagram @kristine_aure om du prøver øvelsen.
Ha en herlig torsdag videre!

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Prøvde denne nå og den brant godt i rumpa. Lol. Men synes også det var litt vondt i nakken. Men det var verdt det. Tror jeg blir støl nå 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg