MENSENKOPP – GJØR MENSTRUASJONEN LITT ENKLERE

Nå har jeg pratet så mye om mensen her på bloggen i det siste, at jeg har mistet all filter og blir ikke lenger flau av det. I samme slengen tenkte jeg derfor å skrive litt om mensenkopp. Jeg bruker nesten utelukkende mensenkopp i stedet for tampong eller bind. 

Hva er en mensenkopp?
Jo en mensenkopp er en liten plastikk kopp som du sitter inn i vagina når du har menstruasjon. De er allergivennlige og laget i naturlig materielle, stort sett silikon. Du bretter da sammen koppen, se gjerne denne videoen her som forklarer det bra, før du setter den inn. Da vil koppen brette seg ut når du slipper den og koppen former et slags skjold mot vaginaveggen din, som da gjør at menstruasjonsblødningen renner i koppen og ikke ut av vagina. Når du skal fjerne koppen, bruker du bare fingeren din til å klemme den sammen. Vakuumet som gjør at den sitter vil da forsvinne og du kan fjerne koppen. Så tømmer du bare blødningen i toalettet, før du skyller den under vann og så setter den inn igjen. 

Mensturasjonkoppen kan sitte i tolv timer! Den er like perfekt å bruke på natten, som på dag, og kan også brukes under aktivitet, hard trening og svømming. Jeg bruker en såkalt mensturasdisk, som du ser på bildet. Det geniale med denne kontra menstrasjonskoppen, er at du også kan ha sex med den, samt at den er noe mindre. Hvis jeg bruker en menstruasjonskopp, kan jeg periodevis kjenne når jeg beveger meg, mens menstrausjonsdisken merker jeg ikke noe til. Dette er selvfølgelig en preferanses og avhenger også av hvor lang livmorhals du har.

Bruker du en mensturasjonsdisk er det en litt annen innsetningsmetode. Da klemmer du den også sammen. Deretter putter du den i vagina og dytter den videre til den er under livmorhalsen, der slipper du opp og mensturasjonskoppen vil så folde seg ut. Her sitter den da som et vakuum til du tar den ut igjen. Her kan du se en video av hvordan du enkelt setter disken inn. 

Det jeg virkelig elsker med mensenkopp og mensturasjonsdisk er at det er mye bedre for kroppen og helsen min. Tamponger og bind inneholder stort sett en del kjemikalier, blekemidler og gifter (med mindre du kjøper allergivennlige / økologiske på apotek eller helsekosten). Menstruasjonskopp er helt naturlig og fører ikke med seg noen toksiner. I tillegg vil tamponger tørke ut den naturlige slimhinnene vi har i vagina  – denne skal være der for å beskytte mot bakterier. En menstruasjonskopp tørker ikke ut slimhinnen din. Det gjør at ph-verdien i vagina holder seg slik den skal, samt at den naturlige bakteriefloraen holder seg stabil.  Som mange vet kan bind og tamponger gjøre at man får soppinfeksjoner eller bakterieinfeksjoner. Dette er årsaken til at man skal skifte ofte. Mensenkoppen er helt fri for blekemidler, skadelige kjemikalier eller andre ting som kan være irriterende for underlivet. Menstruasjonskopp er også bra for miljøet da du kan bruke de igjen og igjen og igjen. Det gjør også at du sparer penger. Kjøper du en mensenkopp, trenger du ikke bruke penger på bind eller tamponger. En mesntruasjonskopp kan brukes i ti år! Mellom hver gang må du rikt nok sterilisere den. Dette gjør jeg etter hver menstruasjonsblødning. Så legger jeg den i etuiet den kommer med, og da er den er klar til neste menstruasjonsblødning. En annen positiv fordel med mensenkropp er at den er helt luktfri. Når du bruker bind eller tamponger kan det ofte komme vond lukt. Dette er fordi blodet begynner å råtne når det kommer i kontakt med materialene som brukes i disse engangsproduktene. Mensenkoppen samler opp blodet, derfor slipper du vond lukt. 

Før jeg testet menskenkoppen tenkte jeg at det ville bli rart eller ubehagelig. Men ettersom den er laget av medisinsk silikon, er den myk, fleksibel og behagelig. Det tok et par menstruasjonsblødninger før jeg ble helt komfortabel med hvordan jeg skulle sette den inn, men etter det var jeg frelst. Nå har jeg også gjort flere av mine venninner flest og jeg håper med dette innlegget at jeg kan inspirere noen av dere til å teste mensenkopp eller mensendisk og at du da blir like frelst som meg. Det er godt både for vaginaen din, helsen din, miljøet og lommeboken din!

 

Kristine ♥

10 kommentarer
    1. Sandta
      Nei, du jeg elsker kommentaren din. Ikke for mye informasjon her. Det er jo sånne kommetarer som gjør at det er moro med bloggingen. At man blir litt “kjent” med følgerende. Også utrolig herlig at du fant gleden i menskopp. Ikke minst at du slipper å gå rundt med bind. Det er ikke en god følelse! Herlig, herlig! Håper du klarer å overbevise venninnene dine. Vi trenger flere som bruker menskopper og sprer ordet 🙂

    2. Jeg har veldig lang livmorhals, typ om jeg stikker fingeren inn, så treffer jeg tuppen på det ytterste fingerleddet. Jeg brukte tamponger før jeg ble klar over dette, og skjønte ikke hvorfor jeg fortsatt blødde så jeg måtte bruke bind i tillegg, jeg så også at blodet fylte tampongen fra bunnen og opp. Så på bruksanvisningen og kjente meg ikke igjen i bildet, for etter min erfaring så så det ikke slik ut som på bildet. Viste seg det at jeg har hatt tampongen ved siden av livmorhalsen, dette forklarer også hvorfor det aldri har vært behagelig for meg. Så jeg gikk over til kun bind, med sin velkjente “tisse-seg-ut” følelse og lukt.

      Jeg har begynt å trene i vann, og ville ikke unngå å bade under mensen pga det, så bestemte meg for et par uker siden at jeg skulle teste ut menskopp, hadde ekstremt lave forventninger, og regnet med at jeg ikke kom til å like det. Kjøpte den første jeg kom over, som var Libresse sin (str L for over 30år).

      OMG sier jeg bare, jeg skal aldri tilbake til bind igjen. Menskoppen legger seg perfekt rundt livmorhalsen min <3 Den friheten jeg føler er ubeskrivelig. Jeg kan bade, jeg kan sove naken, jeg kan tørke meg 1 gang etter å ha tisset 😛 Jeg har aldri følt meg så ren under mensen som nå. Det er mindre gris enn med tampong, da du bare tar den ut ca 2-3 gang i døgnet mot mange ganger om dagen med tampong, og blodet er inni koppen, så det er minimalt med blodsøl på fingre. Jeg kjente koppen litt den første dagen, men etter det så har den bare vært der, jeg må nesten ha på alarm for å huske å ta den ut å tømme den 😛

      Som du har skjønt så er jeg HELT enig med deg, jeg er frelst. Har allerede anbefalt det til alle venninnene mine xP haha.

      Sikkert litt T.M.I, men men xP

    3. Oda
      Så herlig å høre. Vi kvinner trenger informasjon om egen kropp og helse!
      Koppen trengs bare å tømmes hver 12 time, så 2 ganger i døgnet, men det vil jo naturligvis også avhenge av hvor mye du blør. Selv pleier jeg å tømme den 2 ganger på dagen for sikkerhetsskyld, men ingen på natten. Altså setter den inn på morgenen, tømmer den midt på dagen og kvelden. Så da setter jeg den inn på kvelden og lar den stå til morgenen igjen 🙂

    4. Så interessant alt du legger ut vedr mensen! Hvordan vet du når du skal tømme denne koppen?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg