MIN DIETT ER INGEN DIETT

Jeg får ofte spørsmål om hvordan min diett ser ut. Da må jeg bare si med en gang, jeg er ikke på noe diett Mitt kosthold er ingen diett!

For mange år siden fulgte jeg en streng diett, hadde nei- og ja-mat og var generelt ekstremt nøye med det jeg puttet i munnen. Og for å være ærlig, var det alt annet enn sunt. Jeg slet og hadde et anstrengt forhold til mat og kropp. I dag er dette heldigvis borte. Etter å ha jobbet mye dette, både fysisk og psykisk, kan jeg med hånden på hjerte si at jeg ikke har fulgt noen diett på flere år. Og jeg tror faktisk jeg aldri kommer til å gjøre det igjen. Men selv om jeg ikke går på noen diett, betyr det ikke at jeg gir totalt fa** i hva jeg putter i meg. Jeg er opptatt av mat på flere plan. Jeg er opptatt av at maten skal smake godt, maten skal gjøre godt (jeg skal føle meg bra etter at jeg har spist den), og maten skal inneholde godt med næring. I hvert fall mesteparten av tiden.

Dagens lunsj med salmasalat og toast med smør og ost, er et typisk Kristinemålitd. Det jeg mener med typisk Kristinemåltid er at det er et måltid som består av grønnsaker, karbohydrater, fett og proteiner. Jeg forsøker å sette sammen alle måltidene mine på denne måten. I dagens lunsj blir det da slik: grønnsaker, karbohydrater fra brød og mango, protein fra edamamebønner, salmalaks og parmesanost, fett fra salmalaks, parmesanost og smør, samt ekstra smak fra salt, pepper, soyasaus, koriander og fiskesaus.

Dere som følger meg, vet at sunn mat for meg absolutt ikke består av torsk, potet og brokkoli til alle måltider. Det betyr for meg stort sett sunn og fargerik mat med en god dose frukt og grønnsaker. Og det betyr også, tro det eller ei, både rundstykker, gluten, alkohol, melkeprodukter og sukker. Melkeprodukter spiser jeg stort sett hver dag, det samme med gluten. Sukker og vin får jeg i meg flere ganger i uken. Jeg liker å ta meg en skål is eller et glass vin relativt ofte. Folkens, men skal kunne leve og nyte. Alt handler om en balanse og det jeg kaller litt av alt. Det er ikke det ene eller det andre. En matvare eller matvare gruppe i seg selv er ikke problemet. Jeg tror mye av problemet rett og slett ligger i ordet diett. At en tvinger seg til å spise på en måte en egentlig ikke trives med, så blir det til at man “skeier ut”, “feiler” eller “overspiser”.

Min diett er ingen diett. Det er hovedgrunnen til at jeg kan spise som jeg gjør dag inn og dag ut, fordi det er et variert kosthold basert på sunn fornuft, hva jeg trives med, hva jeg synes smaker godt, hva som får meg til å føle meg bra og hva jeg kan leve med over lengre tid.


Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Sykt enig i det her. Har selv hatt et anstrengt forhold til mat og etter at jeg la vekk ordet diett har ting endra seg. Selv kroppen min ser bedre ut nå men viktigst er seff at jeg føler meg og har det bedre.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg