MIN PERFEKTE HAVREGRØT UTEN TILLAGING

                                                                                                                                                                     Inneholder add-linker

Havregrøt spiser jeg i hvert fall annen hver dag. Om ikke oftere. I vinter har jeg vært en periode uten havregrøt, men den siste måneden er jeg virkelig på havregrøt kjøret igjen.  Nå har jeg helt havregrøtdilla! Kanskje fordi jeg har kommet frem til en perfekt havregrøt uten tillaging? Eller, jeg må selvfølgelig lage den, men den trenger ikke kokes i kjele. Noe som gjør at den er super enkel å forberede. 

Mange spiser havregrøt med melk, eventuelt frukt eller bær. Det som er viktig når du spiser havregrøt er at du tilsetter proteiner og sunt fett. Havregryn og havregrøt i seg selv, er hovedsakelig bare karbohydrater. Hvis du spiser havregrøt alene eller sammen med frukt (som også er en karbohydatkilde), kan du oppleve å få en rask blodsukkerstigning, bli raskt sulten igjen og få cravings. Ved å tilsette proteiner og fett til grøten, får du et mer balansert og sammensatt måltid, samtidig som det metter mer og grøten blir mer blodsukkervennlig.  Mine favoritt proteinkilder i havregrøt er proteinpulver; jeg foretrekker casein i smaken salted caramell eller whey double rich chocolate, cottage cheese, egg, eller eggehvitte. Alt det blander jeg i grøten. Som fettkilde liker jeg best å bruke peanøttsmør, chiafrø, hempfrø, valnøtter eller andre nøtter, egg (egg er både en proteinkilde og en fettkilde) eller meierismør. 

I denne oppskriften bruker jeg glutenfrie havregryn. Jeg har forsøkt med både store havregryn (det fungerer absolutt ikke), og vanlige lettkokte havregryn fra matvarebutikken (det fungerer sånn halvveis). Havregrøten blir ikke like kremet og fløyelsmyk med vanlige havregryn, derfor har jeg lagt min elsk på disse små glutenfrie

Min perfekte havregrøt
Til 1 person

Glutenfrie havregryn, ca jeg mellom 60 og 100 g
1 – 2 ss chiafrø
2 dl vann
1 dl melk, eventuelt mer vann
1/4 ts salt
1/3 ts kardemomme
1/3 ts kanel
20 -30 g proteinpulver, her har jeg brukt salted caramel

På kvelden legger jeg havregryn i en bolle og har over 2 dl vann. Dette får stå natten over. Eventuelt lar jeg det ligge i bløt fra morgenen til kvelden. Havregrynene må ligge i bløt i minimum 6 timer. 
Når jeg da skal spise grøten har jeg i chiafrø, den siste deseliteren med melk / vann, kanel, kardemomme og salt. Så setter jeg bollen inn i mikrobølgeovnen på 850 W i 4 1/2 minutt. I mellomtiden gjør jeg noe helt annet.
Første gangen du lager denne oppskriften, vil jeg anbefale at du følger med underveis mens bollen står i mikroen, slik at du unngår at det koker over. Alle mikrobølgeovner er litt forskjellig. Har du gjort det en gang vet du din perfekte tid og du trenger ikke følge med de neste gangene du har havregrøten i mikroen.

Når havregrøten har kokt gitt tid, tar du den ut og rører kraftig med en gaffel.  
Tilsett proteinpulver eller annen proteinkilde.
Topp med ønsket topping og server.

Når det gjelder topping så er mitt beste tips å ta det du liker best. Peanøttsmør eller hasselnøttsmør forblir mine favoritter. I tillegg har jeg gjerne over litt friske bær, banaskiver eller annen frukt, noen biter mørk sjokolade eller noen biter av en proteinbar, som Choco Brownie slik jeg har på disse bildene. Jeg liker også godt kakanibs, gojibær, nøtter, sirup, sukringold, kanel og havsalt.

Det er min perfekte havregrøt. Hva er din favoritt?

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Har spist havregrøt til frokost i ca. ti år, haha! Standarden er havregrøt kokt på vann/melk hvor jeg tilsetter et egg og 3 store spiseskjeer med cottage cheese helt mot slutten og rører raskt rundt (med vips blir det mest luftig). Topper det med frosne bær og kanel/evnt også en neve mandler 🙂

    2. Den så skikkelig kremete ut. Digg 🙂 Kakaopulver er også digg umi 🙂 🙂

    3. Kan anbefale havregrøt med vanilje proteinpudding kokt inn og litt på toppen. Skikkelig godt!! Din ser også veldig god ut 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg