MIN TRENING, RØDT KJØTT, ENDRINGER I MITT KOSTHOLD, TRENE FASTENDE OG MER

Hei dere og god lørdag! Akkurat nå er jeg på vei til Drammen for å delta på kvinnehelsekonferansen. Ååå, jeg gleder meg skikkelig. Dette blir en dag fylt med så mye inspirasjon, hyggelige mennesker og kunnskap. Det blir så bra! 
Jeg våknet allerede klokken halv seks i dag morges. Mens jeg satt med kaffekoppen min, tok jeg en opprensing av spørsmål jeg har fått på DMs og mail den siste uken. Her kommer svar på en del av disse.

Hvordan trener du nå? Føler du et program?
Jeg er inne i en periode med veldig mye treningsmotivasjon nå. Det er skikkelig deilig! Jeg føler ikke noe slavisk program, men deler kroppen opp i underkropp og overkropp, som jeg trener 4 ganger i uken. Altså overkropp, underkropp, overkropp, underkropp. Vil jeg i tillegg trene en femte dag, tar jeg meg en fullkroppsøkt. Jeg fokuserer på baseøvelser som hip thrust, knebøy, utfall, chins, skulderpress, roing og benkpress, og supplerer med isolasjonsøvelser som step up, kick back, sidehev, revers flyes og lignende. Målet mitt for tiden er å trene ene og alene på overskudd. Det vil si at jeg alltid skal gå ut fra treningssenteret og føle at treningsøkten har gitt meg mer energi enn det har tatt. Det å trene på denne måten, har gitt meg ganske gode resultater. Jeg føler at jeg restituerer bedre og presterer bedre på neste økt. 

Hva tenker du om å trene fastende?
Dette er veldig individuelt. Noen vil kunne prestere bra uten å spise først, mens andre fortrekker å få i seg næring for å ha best mulig prestasjon ila treningsøkten. For optimal muskelvekst vil jeg si at det trolig er bedre å spise først. Hvis du liker å trene fastende, sørg for at du spiser nok på kvelden slik at du har energi nok til en fastende økt. Om du trener fastende, vil jeg også råde deg til å spise rett etter trening. 

Hvis jeg trener ei tung ryggøkt på mandag. Hvor mange dager må jeg vente før jeg kan trene samme muskelgruppe?
På generell basis vil jeg si at du kan trene rygg igjen etter 48 timer. Men dette avhenger av flere faktorer som intensitet på økten din, og hvor bra du restituerer deg (her er søvn, stress og ernæring viktige parametere).

Bruker du løfterbelte? I så fall hvorfor?
Jeg bruker det om jeg skal trene markløft eller knebøy med veldig tung vekt og få antall repetisjoner. Trener jeg for eksempel knebøy med 2 repetisjoner, bruker jeg løftebelte. Om løftebelte er riktig for deg eller ikke, er vanskelig å si; test og se hva du presterer og føler. Et løftebelte kan gi deg mer stabilitet, som igjen kan gjøre at du løfter tyngre. 

Hva er dine tanker om rødt kjøtt?
Jeg er, som dere vet, en kjøttspiser. Etter min mening er kjøtt noe av det mest næringsrike vi kan gi kroppen vår. Hvis du tenker tilbake på hva mennesker opprinnelig er laget for å spise, så er kjøtt en viktig bestanddel av dette. Vi er jegere av natur og det er dette vi har spist i millioner av år. Derimot er det viktig å velge riktig kjøttype. Ikke McDonals burger eller prosesserte pølser, men kjøtt fra dyr, aller helst fra dyr som har hatt det bra og er gressforet / økologisk. 

Hvilke endringer har du gjort med kostholdet ditt etter at du fikk hashimoto?
Jeg skrev litt om dette på instagram på søndag. Hovedforskjellen er at jeg spiser mer mettet fett. Jeg har også økt matinntaket mitt noe, og hatt fokus på gode råvarer. Jeg har fulgt med på blodsukker, inflammasjonsmarkører, kjønnshormoner, stoffskiftehormoner, kolesterol og antistoffer. Som alle har hatt positive utslag på denne endring.  Når det gjelder kost- og livsstilsendringer, er det alltid nyttig å ta kontakt med en fagkyndig. Vi er forskjellige individer og du må finne det som fungerer for deg. 

Fikk med meg mettet fett diskusjonen. Vil lære mer om det. Tips?
Veldig mange sliter med å lese forskning, inkludert meg selv. Det er ikke alltid lett å tolke forskning, spesielt med tanke på forskningsmetode og resultater. Å lese forskning, kan derfor være forvirrende for mange. Spennende bøker om mettet fett er Good Calories, Bad Calories av Gary Taubes og The Great Cholesterol Myth av  Jonny Bowden. 

Så du løftet veldig dyp knebøy .Imponerende. Hvordan kan jeg gjøre sånn at jeg ikke får butt wink?
For de som ikke er klar over det, er butt wink det ordet mange bruker for å beskrive dårlig kroppsmekanikk når rumpen får en slags sving i bunnposisjon av en knebøy. Oftest skyldes dette en redusert bevegelsesbane på et vis. Stivhet i anklene er en vanlig årsak, og derfor klarer du ikke få maksimal knefleksjonen. Å jobbe med mobiliteten din er viktig. Du kan også forsøke å bruke løfte sko eller ha lett eleverte heler, altså stå på en liten vekskive. 

 

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Isabella
      Jeg bruker den fra Bulletproof. Den hetner Bulletproof The Original decaf. Den er veldig god. Og noe av det beste du får av kvalitet 🙂

    2. Hei Kristine, har sett at du drikker koffeinfri kaffe. Har du noen å anbefale? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg