MINE BESTE TIPS NÅR DU SKAL FLYTTE

                                                                                                                                                                                           Inneholder add-linker

I kveld tenkte jeg å dele mine beste tips når du skal flytte. De siste ti årene har jeg flyttet mye. Først bodde jeg i en knøttliten leilighet for meg selv, så flyttet jeg inn i en stor leilighet med en samboer, deretter flyttet jeg til en mindre leilighet for meg selv, etter det flyttet jeg til et stort hus med en samboer, før jeg så flyttet til en leilighet med samboeren, og så flyttet jeg til min forrige leilighet som var en knøttliten leilighet for meg selv. Nå har jeg igjen flyttet og kjøpt min første leilighet (jippi!). Da til en medium stor leilighet.

Nå tørr jeg altså påstå at jeg er blitt ganske rutinert til flytting og jeg har lært hva som lønner seg, og hva som ikke lønner seg, å gjøre når man skal flytte.

Mine beste tips når du skal flytte

⋄ Meld adresseendring
Husk at det tar 4 -7 dager fra du melder adresseendring til den nye adressen din er gyldig. Dette kan også gjøres i forveien, slik at du i dag kan melde adresseendring og skrive at du skal flytte om en måned. Posten tilbyr også gratis ettersendelse av post i 2 måneder.

⋄ Si opp alt som må sies opp
Strøm, NRK lisens, internet og annet som er tilknyttet ditt nåværende bosted må sis opp i god tid. Ofte har slike ting en viss oppsigelsestid og det er utrolig kjedelig å måtte betale dobbelt, både på ditt gamle og ditt nye bosted, fordi du har glemt å si opp dine avtaler.

⋄ Ha klart alt av utstyr
Før du startet selve flytteprosessen, sør for at du har nok pappesker, kasser, søppelsekker og lignende, og at du også har en maskeringstips, en tusj og post-it lapper eller lignende til å markere eskene.  Selv brukte jeg søppelsekker til mye klær, mens alt som kan knuses ,puttet jeg i esker. Esker kan kjøpes rimelig på for eksempel IKEA eller Jysk, samt at en rekke matvarebutikker gir dem bort gratis om du spør pent.

⋄ Gå igjennom alt
Når du først flytter og pakker ned ting, benytt anledningen til å gå igjennom alt du har. Trenger du det? Kan du kaste noe eller gi deg bort til noen bekjente, Fretex eller lignende? Ofte har vi langt mer enn vi trenger og det å gjøre en skikkelig opprydning når man flytter, er forfriskende og gir en ny start. Ikke minst er det deilig å flytte inn i et hjem hvor du kun har det nødvendige og har god oversikt.  Husk at om du er i tvil, kan du mest sannsynligvis kvitte deg med det.

⋄ Merk godt
Når du pakker, sørg for at du merker alle eskene og søppelposene, slik at du enkelt klarer å holde orden. Jeg selv liker å merke hva som er i esken / posen og hvilke rom det skal i. For eksempel treningsklær, soveværelse, eller julepynt boden. Da er det mye enklere å pakke ut.

⋄ Lag matpakke
Man blir både sulten og sliten av å løfte og bære hele dagen. Planlegg pauser og ordn mat. Bestem deg for eksempel for at rundt kl 14 skal du ta en lunsjpause. Pakk med deg mat eller bestill. Jeg og min flyttehjelp bestemte oss på forhånd for at vi skulle bestille sushi rundt kl 15. I tillegg hadde jeg pakket med meg litt snacks. Nocco, Barbells proteinmilkshake og Nutramino proteinshake, og Questbars– og ProteinBite– proteinbarer. Det var godt å ha litt påfyll av energi underveis i flyttekaoset.

⋄ Lag et start kit
Et startkit er det nødvendige du trenger den første natten. For min del bestod det av en toalettmappe med tannbørste og diverse, et håndkle, dyne, pute og sengetøy, pc og pc-lader, mobillader, samt et klesskift. Om du ikke får pakket ut så mye den første dagen, finner du enkelt det du trenger i startkitet ditt og må ikke lete igjennom absolutt alt for å finne det du trenger. 

⋄  Tørr å be om hjelp
Dette satt langt inne for min del, da jeg liker å få til alt selv. Men kjære deg, og kjære meg selv, det å be om hjelp er ingen skam. Faktisk er det en del av dine nærmeste som sikkert synes det er hyggelig å hjelpe deg. Jeg bad om kjøre- og bærehjelp, noe som gjorde at selve flytteprosessen ble så mye enklere. 

⋄ Ha på deg komfortable klær
Løfte, bære og svette i trange jeans og en fin topp? Nei, det er i hvert fall ikke noe for meg. Ha på deg klær du føler deg komfortabel i, og som det ikke er krise om du ødelegger. Når du løfter og bærer, kan du risikere å lage hull, rifter og merker på klærne du har på deg. Som du ser av bildene valgte jeg joggers -bukse, hoodie, scrunchies, og noen fine hoops øredobber for å freshe det litt opp. 

⋄ Gjør det koseligst mulig
Både når jeg pakket ned i esker og når jeg pakket ut, hadde jeg fokus på at jeg skulle kose meg med prosessen. Jeg satte på rolig podcast eller rolig avslappende musikk. Når jeg pakket ut i den nye leiligheten, tok jeg meg også et glas vin og bare nøt det å sitte i ny leilighet, pakke ut tingende mine og den gode følelsen av å starte på nytt. Du kan også tenne noen duftlys eller lignende. Gjør noe som gjør at du føler at prosessen blir hyggeligere.

⋄ Ta det viktigste først
Det er ikke alt som må pakkes ut den første dagen. Senk skuldrene og ta det viktigste først. Julepynten trenger ikke pakkes ut i mai. Ei heller vinterklærne. Prioriter det som er viktigst og ta en ting av gangen.

Det var mine flyttetips. Håper de kan være med på å gjøre prosessen litt bedre for deg, neste gang du skal flytte.

 

Kristine  ♥

6 kommentarer
    1. Erik
      Litt uenig med det med å kjøpe nytt av alt. Det er jo noe med at det skal være hjemme. Og å ta med seg en del av ens gamle ting, gjør jo at en føler at det er litt hjemme 🙂

    2. Du glemte å legge til “rå muskelkraft” ! (noe du sikkert har)
      En annen ting: Vær spamdabel. Kjøp nye tepper, sofa, etc, ellers blir det liksom man ikke har flyttet,

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg