MIRAKELOLJEN MCT – HVORFOR JEG BRUKER DEN

Hva er så denne MCT – oljen som jeg har snakket om så mye? Dere har soleklart fått med dere at jeg elsker MCT og i dag vil jeg gi en forklaring på akkurat dette og lære dere litt om MCT, samt hvorfor jeg bruker den. Jeg elsker MCT så mye at jeg både har kjøpt C8 MCT olje (min absolutte favoritt), MCT olje og MCT pulver. Koden AURE gir deg 10 % rabatt på disse produktene. 

Årsaken til at jeg elsker MCT, er fordi det gir meg en enorm energi og fokus. Jeg føler rett og slett at hjernen min er ‘on fire’. Konsentrasjonen og hjernekapasiteten når virkelig et nytt nivå når jeg bruker MCT. I tillegg får jeg god og jevn energi i kroppen uten at jeg får noen form for kræsj etterpå. Det er derfor jeg bruker MCT før trening.

MCT står for medium chain triglycerides. Et triglyserid er tre fettsyrer med en glyseroldel, mens en fettsyre består av en kjede med 4 til 24 karbonatomer. Som du da kanskje skjønner av navnet medium chain triglycerides, er altså MCT et unikt fettstoff som har kortere kjeder av karbonatomer enn andre fettstoffer. Derav navnet medium chain triglycerides – mellomlange fettsyrer. Og det er nettopp disse kortere  fettsyrene som gjør MCT så unik og som gir de gode egenskapene til oljen.

Noen av fordelene ved MCT

⋄  Veldig rask absorpsjon
Fett er normalt tregt å fordøye, noe som gjør at det tar tid fra du inntar det du spiser til kroppen kan bruke energien. MCT derimot går utenom fordøyelsessystemet og absorberes direkte i portalvenesystemet hvor de raskt blir distribuert ut i kroppen og kan brukes som energi.

⋄ Rask energi
Dette henger sammen med punktet over. Ettersom MCT blir tatt opp såpass raskt, føler de fleste at de får en rask økning av energi både fysisk og psykisk. Jeg elsker MCT før trening, nettopp på grunn av den økte energien jeg får!

⋄ Antimikrobielle egenskaper
Det vil si at MCT kan være med å drepe uønskede bakterier, sopp, virus og parasitter, og hjelper derfor immunforsvaret vårt. Mekanismen her er fortsatt ukjent. Det finnes faktisk MCT i morsmelk, og man tror årsaken er fordi MCT kan hjelpe babyen å bekjempe potensielle infeksjoner.

⋄ Blodsukkerregulerende
MCT har vist å forbedre insulinfølsomheten og forbedre blodsukkeret. Og blodsukker kontroll er alfa omega for god helse!

⋄  Vektnedgang
Veldig mange rapporterer om vektnedgang etter at de har begynt å bruke MCT. Jeg tror personlig ikke det skyldes at MCT er fettforbrennende, men at det heller skyldes den økte energien som gjør at man beveger seg mer og dermed forbrenner mer kalorier. 

⋄ Mindre cravings og bedre metthetsfølelse
Jeg har ingen studie å vise til her, men veldig mange rapporterer om mindre sultfølelse og mindre søtsug. Alle online coaching kundene mine som har valgt å teste C8 MCT-oljen, har rapportert om dette, og på forum på nett er dette også en veldig vanlig effekt folk rapporterer om.

⋄ Bedre fordøyelse 

MCT er lettfordøyelig, samtidig som den er gluten og melkefri. Dette er et fettstoff alle tåler. I tillegg kan MCT være med på å balansere tarmmikrobiomet, som igjen har positiv effekt på fordøyelsen. 

⋄ Økt kognitiv funksjon
MCT stimulerer ketonproduksjonen. Ketoner er en kul ting. Dere har kanskje hørt om ketoner i forbindelse med en ketodietten? Da får man også forhøyet ketoner. Når du bruker MCT og ketonproduksjonen i kroppen din økter, tar hjernen opp disse ketonene og resulterer i at det blir mindre oksidativt stress i hjernen (dermed også mindre betennelse) og større energiproduksjon. Derfor sier man at MCTs evne til å stimulere ketonproduksjon øker energien til hjernen, og kan både bedre hjernehelse og -funksjon.

Hvis du er ny til MCT olje start forsiktig. Ta 1 ts et par dager og så øk til 1 ss, og så eventuelt øk videre fra der. Mange opplever at de kan få diare om de plutselig bruker store mengder MCT.

Jeg virkelig elsker MCT med og bruker både MCT pulver, MCT olje og en egen C8 MCT olje. Jeg varierer mellom de forskjellige MCT – produktene i kaffen på morgenen, mens jeg bruker alltid C8 oljen før trening. Jeg bruker også oljene når jeg lager dressinger og i matlagning. Da blander jeg de ofte med extra virgin olivenolje.
PS. Alle disse har jeg kjøpt selv.  Ønsker du å prøve MCT får du 10 % rabatt på MCT og alle andre produkter hos superstate med koden AURE.


Kristine ♥

8 kommentarer
    1. R
      C8 oljen inneholder ren C8 som er den mest “potente” oljen. Jeg foretrekker C8 og om du bare skal kjøpe en, ville jeg valgt den 🙂

    2. Hei! Hva er forskjellen på “vanlig” MCT-olje og C8-oljen? Hva vil du anbefale til en som aldri har brukt MCT før? 🙂

    3. Kirsti
      Hva mener du med hva slags planteolje? Den er utviklet fra kokosnøtt.

      Kan du gi meg noe god forskning på påstanden din? Jeg leser mye forskning og har så langt ikke funnet noe som sier at kokosolje ikke er godt for helsen. Du kan også lese forskningen jeg legger ved i innlegget 🙂
      Du snakker også om julebakst. Da er det mange som bruker delfiafett. Det er prosessert fett jeg ikke ville puttet i kroppen min. Det er stor forskjell på uprosessert kokosolje og delfiafett. Vil du ta vare på helsen din, holder du deg unna delfiafett 🙂

    4. Jeg vil gjerne vite hva slags planteolje denne MCT-oljen er, synes det er skummelt å spise noe jeg ikke vet hva kommer fra? Kan du si noe mer om denne oljen?

      En annen ting jeg vil si når det gjelder kokosolje som mange nå bruker i sitt daglige kosthold, er at den ikke er god for hjerte og blodårer. Leger og ernæringsfysiologer sier at kokosolje er ikke en olje man bør bruke i det daglige kosthold. Den inneholder de farlige fettsyrene vi ikke skal ha. Det begynte som en trend fra USA med kokosolje, så mange hev seg på denne trenden. Hvorfor vet jeg ikke, siden den ikke er en sunn olje. Jeg forstår at det ikke er mange som er klar over dette. Det er bare å Google denne oljen, så får man se innholdet. I hvert fall før man bruke den med forsiktighet. F.eks. kun i julebakst.

    5. Bruker mct også. Blander det i grøten på morgenen. Det er digg. Har IBS og opplever at mct er bra for magen min og ikke gir magevondt.

    6. Kan du ikke skrive litt om de forskjellen mct greiene? Hørt så nye om mct men vet ikke hva jeg skal velge!!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg