MITT MÅL OM Å GÅ OPP I VEKT

                                                                                                                                                                                                        Inneholder add-linker

Etter at jeg fortalte på instagram og nevnte det her på bloggen i går, at jeg har et mål å gå opp i vekt, har jeg fått mange tilbakemeldinger. Derfor vil jeg utdype det litt.

I august satte jeg meg altså et mål om å gå opp 5 kilo innen året er omme. Noe som vil si 1 kilo i måneden. Det er mål som jeg i grunn synes var litt skummelt og derfor kun fortalte til en person, min bestevenn. Jeg var rett og slett litt usikker på hvordan jeg skulle gå frem og hvordan jeg ville takle det. Derfor hadde jeg egentlig tenkt å holde dette målet privat. Etter litt grubling bestemte jeg meg så for å dele det, da det er flere som er i samme båt som meg. Samtidig som jeg tenker at enkelte utfordringer jeg møter, også kan være nyttig i andre situasjonen. For ja, det er ikke bare bare å skulle gå opp i vekt. Akkurat på samme måte som det ikke er bare bare å gå ned i vekt.

Jeg har på meg, ikke overraskende, Astoria topp i fargen light pink og Rockaway tights i fargen dark navy. Nå har jeg faktisk de her i alle fargene som eksisterer. Elsker begge plaggene! 

Du lurer kanskje på hvorfor jeg har satt meg et mål om å gå opp i vekt. Jo, det er flere faktorer som spiller inn her. Først og fremst er det fordi jeg vil ha en sunn, sterk og funksjonell kropp. Jeg er nok ganske heldig på en måte, da har menstruasjon og normale hormonnivåer på den fettprosenten jeg har. Noe som ikke er vanlig. De færreste jenter kan ha synlig mageruter og likevel opprettholde det. Likevel tror jeg at kroppen min vil ha godt av å ha noe mer fett på seg og noen kilo mer enn det den har i dag. Jeg tenker også på at jeg snart bikker tredve år og at jeg en dag vil ha barn, og da vil jeg være godt rustet til å bære frem et sunt barn. Men ta det med ro, jeg har ingen planer om å bli gravid med det første. I tilegg har jeg lyst til å bli sterkere og se hva kroppen får til.  Masse næring, kombinert med tung styrketrening, vil føre til en styrkeøkning. Jeg må også legge til at jeg gjør det noe for utsendes skyld. Jeg synes per dags dato at jeg er noe i det tynneste laget og at det hadde vært mer kledelig med noen kilo ekstra, men dette ser jeg mer på som en bonus. Med årene har jeg forstått at jeg ikke er kroppen min. Hvordan jeg ser ut har ingen ting å si for om jeg er et godt menneske eller ikke, og min egenverdi og selvfølelse settes ikke opp mot mitt utseende.

Frem til nå har alt gått nogenlunde etter planen. Jeg er halvveis i mitt prosjekt og jeg har nå gått opp litt over 2 kilo. Jeg har møtt på flere utfordringer. Blant annet synes jeg det er utrolig vanskelig å få i seg frokost om morgenen, spesielt de dagene hvor jeg begynner tidlig på vekt. Jeg er ikke noe frokostmenneske. Jeg synes også det enkelte dager har vært vanskelig å få i seg nok mat. På hektiske dager kan jeg glemme å spise. Nå må jeg minne meg selv på å spise hele tiden.

De neste månedene ser jeg på med litt skrekkblandet fryd. Jeg vet jeg kommer til å møte flere utfordringer. Blant annet vet jeg at jeg må øke inntaket av mat enda mer. Etterhvert som vekten går opp og som kroppen tilpasser seg, må kaloriene økes igjen og igjen for at vektoppgangen skal forsette. Jeg tror også det vil komme dager hvor det er psyken som setter seg på bakbena. Hvor jeg rett og slett ikke er motivert eller kanskje til og med føler på det faktumet at jeg har lagt på meg. Likevel er jeg spent på reisen og jeg er klar for å møte de utfordringene som kommer. Jeg er et stabeist og jeg skal ikke gi meg før jeg er over målstreken!

Jeg skal skrive et eget innlegg om hva jeg har gjort samt mine tips for å øke vekten.


Kristine ♥

18 kommentarer
    1. Mathilde
      Så herlig at jeg fikk deg til å gjøre det, da 🙂 Hihi… Ja, jeg skjønner hva du mener. En vil, men vil ikke. Takk for tips. Og du, ikke gi deg før du er i mål 🙂

    2. Herreguud, ikke ofte jeg kommenterer på blogger, men det er en første gang for alt. Så utrolig bra at du deler, og viser en slags sårbarhet og todelt tankegang ved å skulle opp i vekt. Jeg har også mål om å gå opp i vekt, jeg vil – men vil ikke. You know the drill. Håper du fortsetter å virkelig være ærlig med oss, og ikke minst deg selv i prosessen. Tipper dette kan hjelpe masse 🙂

    3. Kult prosjekt og kult av deg å dele. Gleder meg til å lese mer om det her :-D:-D

    4. Så fint at du deler dette. Dette er et tema jeg veldig sjeldent hører så mye om, ofte er det snakk om vekt nedgang, men det er også vanskelig med vektøking.
      Jobber også med å komme meg opp i vekt, og synes også det kan være skummelt og vanskelig. Gleder meg til å høre om det du har gjort og gjerne litt tips. 🙂

    5. Jeg kan ikke si annet enn GO FOR IT! Ikke vær redd. Jeg har også økt vekten min i tråd med samme grunner som deg, og det er skunmelt de første to-tre kiloene, men etter det nyyyyter du virkelig din wowawowa stump som gror seg fastere og diggere, mykere runde pupper, og du vil generelt føle deg bare enda bedre enn du gjør nå. Jeg heier på deg og kan si det er 110% verdt det! Bare husk å kose deg underveis 🙂 liker du det ikke kan du alltids “slanke deg” igjen. Men ikke snu før du har nådd målet og har blirt kjent med den nye kroppen din.

    6. Jobber også med vektøkning:-)
      Smoothie med kokosolje eller annet fett redder morgenene mine når matlysten ikke er der. Apoteket selger også næringsdrikker, en liten flaske på 300ml gir opptil 400 kcal med sunne næringsstoffer.anbefales om du ikke orker mer mat. Litt dyrt om du skal leve på dem (jeg får dem heldigvis gratis enn så lenge via Helfo) men som et supplement her og der er det ikke dyrere enn feks en proteinbar, ogbi motsetning til en bar gir den mer næring og tar opp mindre plass i magen

    7. Tusen takk for at du deler<3Jeg gleder meg til
      å høre hva du har gjort og noen tips:)

    8. Meget fint at (viktig tema/utfordring) du deler her. Setter stor pris på at du deler ditt personlige på dette feltet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg