MITT TRENINGSUTSTYR OG LITT OM MUSKELMASSE OG HJEMMETRENING

                                                                                                                                                                                          Inneholder add-linker

Jeg må starte dette innlegget med litt selvskyr og noen tårer. I dag tok jeg nemlig årets første pull ups. Altså, det var ja….hva skal jeg si….helt ubeskrivelig fantastisk!  Som dere vet, kunne jeg ikke trene i to måneder etter mageoperasjonene i starten av året. Så kunne jeg begynne med rolig og lett trening. Når jeg endelig fikk tommelen opp for knebøy med vekt og pull ups igjen, ble trneingssentrene steng. Dermed har jeg ikke fått trent pull ups enda. Rett før påske kjøpte jeg meg en pull ups stang som jeg hentet på posten i dag. Gleden var ubeskrivelig stor da jeg tok årets første pull ups. Fy søren så mye glede og kjærlighet trening gir meg. Aldri hadde jeg trodd at jeg skulle bli så glad av å ta pull ups!

I dag tenkte jeg å vise dere mitt treningsutstyr. Jeg har fått en del spørsmål om hva jeg har kjøpt og hvordan mitt hjemmegym ser ut. Før covid-19 satte igang, hadde jeg kun bootybands i assorterte farger, et hoppetau og en foam roller. Rett etter at treningssentrene ble stengt kjøpte jeg meg 2 stykker 8 kilos kettlebells og en treningsmatte. Når jeg skjønte at treningssentrene ville være stengt i flere måneder, gikk jeg også til innkjøp av en tyngre kettlbell på 24 kilo, en pull ups stang og en tung treningsstrikk. Jeg har også vurdert en vektvest. Med dette føler jeg at jeg får gjort det meste og klarer å opprettholde treningen nogenlunde.

Når jeg får spørsmål om hva jeg vil anbefale, så tenker jeg at en kommer langt med bootybands i assorteret farger, et par lettere manualer eller kettlebells og en tyngre manual eller kettlebell. Da kan du trene både underkroppen og overkroppen bra. Ønsker man å supplere, er en pull ups stang nyttig og en tyngre strikk.

Noe jeg også har fått spørsmål om, er om en må gå til innkjøp av fult treningsutstyr med knebøy rack, stativ, stang og vektskiver. Og svaret mitt er nei. Jeg ser at en del influencers har fått dette sponset nå og kan forstå at enkelte tenker at en må ha alt dette utstyret for å holde på muskelmassen eller få fremgang i treningen. Så lenge du gir musklene en form for stimuli, skal det mer til for å miste muskelmasse. Om du i løpet av disse månedene trener tre ganger i uken, og trener slik at musklene blir slitne og får stimuli, vil du klare å beholde muskelmassen din. Selv om hjemmetrening med mindre utstyr er noe annet enn tunge knebøy og tunge benpress, kan en fortsatt stimulere muskulaturen ved at du trener med lettere vekter men heller flere repetitioner, slik at du fortsatt blir sliten. Det vil faktisk være nok.

Selv ble jeg sjokkert over hvor lite endring jeg så da jeg var 2 måneder helt uten trening etter mageoperasjonene i januar. Kroppen min så så og si lik ut, bortsett fra magen selvfølgelig som hadde fått arr og ikke vært brukt i det hele tatt. Forskning viser også at om du stimulerer muskulaturen, vil det kunne bevare muskelmasse. Det er jo slik at for å bygge eller bevare muskelmasse, må musklene trenes og de må ha en viss belastning. men denne belastningen, kan gjøres på mange måter. Du kan belaste muskele ved tunge baseøvelser og færre repetisjoner – noe de fleste av oss gjør når vi er på et treningssenter. Du kan trene med lettere vekter og flere repetisjoner – noe som er perfekt for hjemmetrening med litt utstyr. Eller du kan gjøre svært lette øvelser, for eksempel med egen kroppsvekt eller eller bootybands – noe som også er perfekt for hjemmetrening. Når du trener hjemme kan du også ha full fokus på muskelkontakt og at du skivser og virkelig bruker den musklene du trener. Altså at hvis du for eksempel gjør hip thrust, så presser du rumpen godt sammen i topposisjon, skivser den sammen og virkelig tenker på denne musklen. Det vil gjøre at du får ekstra stimuli. 

Senk skuldrene og legg vekk bekymringene om at disse månedene vil ødelegge formen din. Det er snakk om noen måneder, en kort periode som har lite og si i den store sammenheng. Forsøk heller å kose deg og ha det moro med hjemmetreningen. Det å gjøre ting du ikke er vant til og få en annen type stimuli både mentalt og fysisk. Det kan gjøre at det er ekstra moro å komme tilbake til treningssenteret når det er åpnet, samtidig som du kanskje også får raskere resultater og fremgang ettersom du har hatt et avbrekk.

 

Kristine ♥

10 kommentarer
    1. Så bra skrevet. Viktig å ikke tenke at alt er ødelagt og at kroppen vil forfalle.

    2. Du er rå!! Tenker sentrene blir sent en stund så har kjøpt litt treningsutsyr selv.

    3. Du er så flink! Når tror du treningssenterne åpner igjen? Vurderer å kjøpe inn utstyr selv:)

    4. Du er utrolig flink! Hvor lenge tror du treningssentrene vil være stengt? Vurderer å gå til innkjøp av utstyr selv:)

    5. Åh, syns jeg føler på den gleden altså! Pullups er en SÅ effektiv øvelse, så skjønner veldig godt du har savnet det! Jeg har en slik door gym selv, og den blir flittig brukt! Love it! Har blitt glad i treningen hjemme jeg nå faktisk. Det blir bedre og bedre! Er så glad for det! Klem! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg