MOCCO KRØNSJ KAKE

                                                                                                                                                                                                 Inneholder add-linker

Søndagsbaking. Juhu! Det er blitt en av mine favoritt søndagsritualer. Da går jeg inn i min egen sone, koser, meg, smaker på deigen, føler meg frem og bare nyter. Det er rett og slett en real timeout.

Dagens bakst ble en mocca krønjs kake med deilig smak av kaffe og sjokolade, toppet med sprø topping. Sjokolade og kaffe er en utrolig god kombinasjon. Den krønsjy toppingen blir som et slags kjekslag på toppen av mocca kaken. Det blir skikkelig godt!

Mocco krønsj kake

Kake
4 egg 

100 g kesam, gresk yoghurt eller lignende
1 ss kaffepulver + 2 ss varmt vann, eventuelt ca 0,3 dl sterk kaffe
4 ss sukringold 
2 ss sukrinmelis 
1/2 ts salt
1/2 ts vaniljepulver 

1 ss bakepulver 
80 g kakaopulver 
80 g mel, jeg brukte 40 g havremel og 40 g speltmel

Krønsj
1 ss smør
1 ss mandelmel, eventuelt annet mel
1 ss havremel
2 ss sukringold
1/3 ts salt

Pisk egg, sukringold og sukringold til eggedosis. Bland i kesam. 
Bland varmt vann med kaffepulver og ha over i eggblandingen. 
Bland sammen mel, kakao, salt og bakepulver. Rør tørrvarene forsiktig inn i egg- og kesamblandingen. Hell røren i en fomr.
Bland sammen ingrediensene til krønsjen. Kna det sammen til en kleblig masse.
Legg dotter med krønsjen oppå kakedeigen.
Stek på 175 grader i 30 minutter. 

Avkjøl i formen. 

Du kan selvfølgelig lage kaken uten krønsj og heller lage en moccakake. Dropper du kaffe i oppskriften, vil du få en sjokoladekake. 

Server med en deilig kopp kaffe. Nyt og kos deg og ha en fortsatt herlig søndag.

 

Kristine  ♥

6 kommentarer
    1. Denne skal jeg prøve når jeg skal bake kake på onsdag. Takk for oppskriften =)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg