MYK PROTEINRIK PEPPERKAKEKAKE MED GLASUR

                                                                                                                                                                                          Inneholder add-linker

Fjererde søndag i advent og to dager igjen til julaften! For å få en rolig og god start på adventssøndagen, ba jeg bestevennen over på kaffe og kake på morgenkvisten. Jeg bakte en super deilig myk pepperkakekake.

Myk pepperkakekake er rett og slett en myk og saftig kake med smak av pepperkaker. Kaken er veldig enkel å lage. Og med ingredienser som yoghurt og eplemos, holder kaken seg saftig over flere dager. Denne kaken ble skikkelig god! Jeg har i tillegg tilsatt en proteinbar i biter for å få deilige sjokoladebiter i kaken.

Vi, altså jeg og bestissen, har spist opp nesten hele kaken! Vi skar også et par tynne skiver av kaken og smurte på blåmuggost og en liten ders agave sirup. Det var magisk godt! Pepperkakesmak, god ost og noe søtt er en fantastisk kombinasjon!

Myk pepperkakekake

2 egg
1 dl eggehvite, eventuelt 1 ekstra egg
3 ss sukringold
2 ss fibersirup, eventuelt mer sukringold
Pepperkakekrydder: 2 ts kanel, 1,5 ts nellik, 1 ts ingefær, 1 ts kardemomme
1 ts bakepulver
150 g gresk yoghurt, kan erstattes med kesam eller lignende
100 g eplemos, eventuelt mer yoghurt
90 g havremel
30 g vaniljeprotein, jeg har brukt french vanilla, eventuelt mer mel
1 ts bakepulver
Valgfritt: 1 proteinbar, jeg har brukt Protein bite tripple chocolate – supergod!

Bland sammen egg, eggehvite, søtning og krydder.
Ha så i yoghurt og eplemos. Rør rundt med en skje eller sleiv.
Ha i mel, vaniljeprotein og bakepulver.
Rør godt og hell røren i en form.
Jeg har brukt en rundt spiralformet kakeform.
Du kan også bruke en brødform om du ønsker det.
Stek på175 grader i 40 -50 minutter.
Avkjøl i formen.

Smak deg gjerne til med søtning og pepperkakekrydder slik at du får den riktige smaken for dine smaksløker.
Jeg toppet kaken med melisglasur av sukrinmelis, vann og en liten dæsj sitronsaft.

Nå skal jeg dra hjem på juleferie og innta julemodus hundre og ti prosent. Det blir en deilig søndag!
Håper du får en finfin dag.

 

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg