NÅR JEG IKKE HAR LYST TIL Å TRENE

Treningsmotivasjonen og treningsgnisten kommer og går, som alt annet her i livet. Opp og ned.  I dag hadde jeg en slik dag hvor verken motivasjon eller gnist var tilstedet. Hvor jeg overveide i mitt eget hodet opp og ned om jeg skulle trene eller like.

Når det er motivasjon og gnist som mangler, altså ikke at kroppen er sliten og trenger hvile, men rett og slett at hodet ikke vil, vet jeg at jeg føler meg så mye bedre etter en treningsøkt. Derfor har jeg lært meg noen triks jeg bruker når jeg ikke har lyst til å trene.

Når jeg ikke har lyst til å trene, tenker jeg på jeg på disse to tingene:

⋄ Tenker på hva som gir meg mest langsiktig glede
Om det er motivasjonen som er sviktende, er din treningslyst styrt av et kortvarig behov. Du har ikke lyst til å trene der og da, men om du tenker langsiktig vil du ha større glede av å komme meg avgårde på trening. Følelsen du sitter med etterpå, er jo helt fantastisk! Er det derimot slik at du er syk og derfor ikke vil trene, så er den langsiktige effekten av å tvinge seg på trening negativ, da trening trolig vil gjøre deg mer syk. Spør deg selv hva som vil få deg til å føle deg best om noen timer, dager og uker? Stort sett vil du føle deg best av å komme deg på trening. Det finnes stort lite bedre enn å slenge seg ned i sofaen etter en treningsøkt, og kjenne på stoltheten etter å ha overvunnet dørstokkmilen, mens som du kjenner at kroppen er sliten og samtidig påfyllt med energi.

⋄ Tenker på hvem jeg vil være
Jeg, for eksempel, vil være en person med god energi, god helse og som føler seg bra. Samtidig er jeg også opptatt av en balanse. Jeg vet jeg får mer energi og glede av å ta meg en treningsøkt, om det er hodet som spiller meg et puss og motivasjonen bare er fraværende. Derimot vet jeg at det er best for meg å gi kroppen min hvile, om kroppen føles tung og sliten, og at det er derfor jeg ikke har lyst til å dra på trening. For all del, dette er et litt vanskelig spørsmål og du må tørre å kjenne på dine egne følelser, men tørr du å spørre deg selv hvem du vil være og hvilke valg du kan ta for å bli denne personen, vil du finne svarene dine er. Meningen er at du skal bli bevist og da ta valg som du er fornøyd med over lengre tid og som gjør at du har det bra med deg selv.

Jeg kom meg på trening og hadde en rumpepumpeøkt som ble ganske så bra. Jeg angrer ikke et sekund! Om du ikke har lyst til å trene en dag, håper jeg du kan ta i bruk disse to tipsene.
God mandag og ha en super uke folkens!

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Ida
      For en veldig hyggelig kommentar. Det er noe med den balansegangen som ikke alltid er så enkel. Dessuten må hver og en finne sin balanse. Ha en fin uke du også 🙂

    2. Du er så god Kristine. Takk for nok et bra innlegg. Ha en skikkelig bra uke =)

    3. Der gav du meg faktisk sann motivasjon. Spørsmålet om hvem jeg vil være, var ganske dypt og jeg ble sittende å gruble. Takk <3

    4. Så godt og reflektert, Kristine💛 Utrolig takknemlig for at du får frem begge sider av saken der både det å ta seg en treningsøkt, men også droppe den har sin verdi ifh situasjonen man er i💛 Ønsker deg en nydelig uke💛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg