NORSK WRAP MED REINSDYRSKARV

I dag laget jeg noe jeg aldri lager, nemlig reinsdyrskarv. Reinsdyr og viltkjøtt generelt, er noe jeg veldig sjeldent spiser. Jeg tror årsaken til hvorfor, er fordi jeg har tenkt at det dyrt og vanskelig. Men det er langt fra sannheten! Reinsdyrskarv, som jeg brukte i dag, også kalt finnbiff, er ikke spesielt dyrt. Dette er også veldig magert kjøtt med masse vitaminer og mineraler. Reinsdyrskarv er ordentlig sunn mat!

Da jeg så reinsdyrskarv på tilbud i butikken i dag, måtte jeg bare kjøpe det! Siden jeg var sulten, måtte det også bli en middagsrett som er nok så raskt. Jeg bestemte meg for å lage en slags reinsdyrskarv wrap med norske smaker. Rosenkål, reinsdyr og tyttebær er jo erkenorsk. Resultatet ble overraskende godt! Og maten var klar på under 15 minutter. Jeg viste meg selv at jeg har tatt feil. Viltkjøtt er både raskt, enkelt, sunt og godt!

Norsk wrap med reinsdyrskarv
Til ca 3 porsjoner

Tortillalefser
1 pose, 400 g reinsyreskarv
Ca 200 g rosenkål
Ca 200 g sopp
2 hvitløkfedd
Salt og pepper

Tyttebærkrem
100 g creme fraiche, eventuelt kesam for en magrere variant
3 ss tyttebærsyltetøy

Ha frossen reinsdyrskarv i en panne på høy varme. Fres i 3 -4 minutter til kjøttet har tint.
Del rosenkål og sopp i 2. Finhakk hvitløk.
Ha grønnsakene over i pannen med kjøttet. Smak til med salt og pepper. Stek til soppen er stekt og rosenkålen har blitt noe mykere. Det tar cirka 5 minutter.

I mellomtiden blander du sammen creme fraiche og tyttebær.
Varm tortillalefsene. Selv skrur jeg ovnen på 200 grader og legger tortillaene utover en ovnsrist og lar de varme seg i ovnen i cirka 90 sekunder.

Legg kjøttblandingen i tortillafesene og topp med tyttebærkrem.
Spis.
Som tilbehør serverte jeg litt bladgrønt og erter.

Etter denne middagen har jeg virkelig fått blod på tann. Viltgryte og finnbiff står nå på listen min over hva jeg vil lage i nær fremtid. Reinsdyrskarv er desidert noe jeg skal bruke mer!

Bruker du ofte viltkjøtt? Har du i så fall noen gode tips til meg?

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Beate
      SÅ utrolig kult at du jakter selv. Det er inspirerende! Absolutt noe jeg må prøve før jeg dør. Ja, finnbiff med en liten dært brunost, og gjerne også litt rødvin, er jo himmels!
      God klem <3

    2. Reinsdyeskarv er også veldig godt i wok. Putt det i frossent. Stek noen grønnsaker og bland alt sammen med crème fraiche og soya saus :_-)

    3. Åhhh! Dette er så gode råvarer sammen med vilt! Rein er godt altså! Går mest i elg hos meg, da jeg jakter selv. Så jeg kjøper aldri kjøtt i butikk faktisk. Den goden er jeg glad for å ha, selv om det koster en del å jakte da selvfølgelig, hehe! Fikk lyst på en skikkelig deilig finnbiff gryte nå! Med litt brunost i! 😉 Mmm! Klem til gode deg, håper du er i grei form! ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg